Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Overganger
      • Minoritetsspråklige og nyankomne
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Endringer kompetanseutvikling
      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Forside
  • Regelverk og tilsyn
  • Metodehåndbok for tilsyn
  • 8. Kommunens retting
  • 8.3 Kommunen har ikke rettet

Metodehåndbok for tilsyn

  • Til første side

8.3 Kommunen har ikke rettet

Kommunen evner ikke alltid å rette brudd på regelverket innen fristen. I slike tilfeller må vi følge opp at kommunen endrer ulovlig praksis og at arbeidet har fremdrift. Vi må velge den fremgangsmåten og de tilsynsaktivitetene som er nødvendige for å oppnå formålet med tilsynet.

Vi kan gi kommunen skriftlig tilbakemelding, konstatere at vedtaket ikke er etterkommet og eventuelt gi ny frist. Vi adresserer brevet til kommunedirektøren som øverste ansvarlig for at reglene blir fulgt.

Vi kan tilby kommunen et fysisk eller digitalt møte hvor de øverste ansvarlige i kommunen blir invitert. Formålet med møtet er å legge til rette for at kommunen kan stille spørsmål om rettingen, og for at kommunen kan redegjøre for situasjonen. Vi må vurdere om kommunen har behov for veiledning utover dette.

Vi kan følge opp med veiledning om regelverket hvis kommunen ber om det. Kommunen må forstå tilsynsrapporten, påleggstekster og korreksjonspunkter for å kunne rette brudd på regelverket og lære av sine feil. Vi kan for eksempel vise til tilsynsrapporter fra andre kommuner hvor tilsynsmyndigheten har konkludert med at regelverket er oppfylt. Kommunen må alltid tilpasse løsninger og tiltak til behov i egen kommunen, og vi kan ikke fortelle kommunen hva de skal gjøre for å rette

Les om veiledning i artikkelen Andre oppgaver hos statsforvalterne.

Vi kan anbefale kommunen å innhente bistand i arbeidet med å rette hvis vi vurderer at det er hensiktsmessig. Vi må gjøre det tydelig for kommunen at det er frivillig å innhente slik bistand.

Vi må vurdere om vi skal ha løpende dialog med kommunen, for å sikre tilstrekkelig fremdrift, og for at kommunen skal forstå alvoret i situasjonen. Vi kan for eksempel be kommunen rapportere til oss om status for å sikre fremdrift i arbeidet.

Når vi vurderer at kommunen har fulgt opp og rettet i samsvar med pålegg i rapporten, avslutter vi tilsynet. Basert på risikovurderinger, vurderer vi behovet for å følge opp om kommunen har gjennomført rettetiltakene som beskrevet, jf. kapittel 5.3.

Neste
Forrige

Lovverket

Barnehageloven

Opplæringsloven

Privatskoleloven

Kommuneloven

Forvaltningsloven

Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Abonner på siste nytt
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring