Kompetansemål og vurderingNaturfag samisk (NAT02‑04)

Sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter vg1 studieforberedende utdanningsprogram

  • utforske
    en selvvalgt naturfaglig problemstilling,
    presentere
    funn og argumentere for valg av metoder
  • risikovurdere egne forsøk og håndtere avfallet fra disse på en forsvarlig måte
  • drøfte
    hvordan utvikling av naturvitenskapelige hypoteser, modeller og teorier bidrar til at vi kan
    forstå
    og forklare verden, og
    sammenligne
    med utvikling og formidling av tradisjonell kunnskap
  • vurdere
    og lage programmer som modellerer naturfaglige fenomener
  • utforske
    og
    beskrive
    noen sentrale bølgefenomener
  • forklare hovedprinsippene for trådløs kommunikasjon og gi eksempler på hva slik teknologi brukes til
  • utforske
    og
    beskrive
    elektromagnetisk og ioniserende stråling, og
    vurdere
    informasjon om stråling og helseeffekter av ulike strålingstyper
  • beskrive
    big bang-teorien om hvordan universet har oppstått og utviklet seg, og
    gjøre rede for
    observasjoner som støtter denne teorien
  • utforske
    og
    gjøre rede for
    sammenhenger mellom kjemiske bindinger og egenskaper til ulike stoffer
  • utforske
    egenskaper og reaksjoner til noen organiske og uorganiske karbonforbindelser, gi eksempler anvendelser og
    gjøre rede for
    karbonets betydning for livet på jorda
  • gjøre rede for
    hvordan noen miljøgifter kan akkumuleres i næringskjeder, og
    vurdere
    tiltak for å ta vare på helse og miljø
  • gjøre rede for
    funksjonene til noen næringsstoffer og diskutere hvorfor et variert kosthold er viktig i et helse- og bærekraftsperspektiv
  • drøfte
    aktuelle spørsmål om helse og livsstil, inkludert samisk folkemedisin, og
    vurdere
    pålitelighet i informasjon fra ulike kilder
  • beskrive
    DNA og hvordan egenskaper arves, og
    gjøre rede for
    hvordan arv er en forutsetning for evolusjon
  • gjøre rede for
    hvordan klimaendringer påvirker evolusjon, utbredelse av arter og biologisk mangfold
  • gi eksempler på bruk av bioteknologi og
    drøfte
    etiske spørsmål knyttet til bioteknologi

Underveisvurdering

Standpunktvurdering