Kompetansemål og vurderingNaturfag samisk (NAT02‑04)

Sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter 4. trinn

  • undre seg, stille spørsmål og lage hypoteser og
    utforske
    disse for å finne svar
  • bruke
    tabeller og figurer til å organisere data, lage forklaringer basert på data og
    presentere
    funn
  • sammenligne
    modeller med observasjoner og samtale om hvorfor vi bruker modeller i naturfag
  • utforske
    teknologiske systemer som er satt sammen av ulike deler, og
    beskrive
    hvordan delene fungerer og virker sammen
  • designe og lage et produkt basert på en kravspesifikasjon
  • utforske
    og
    beskrive
    hvordan noen stoffer kan endre seg når de blandes med andre stoffer
  • utforske
    observerbare størrelser som fart og temperatur og knytte dem til energi
  • samtale om hva energi er, og
    utforske
    ulike energikjeder
  • utforske
    et naturområde og
    drøfte
    bærekraftig bruk av området
  • utforske
    og
    sammenligne
    ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og
    drøfte
    hvorfor noen arter dør ut
  • utnytte lokale naturressurser og
    drøfte
    hvordan de kan brukes på en bærekraftig måte
  • gi eksempler på god dyrevelferd og
    bruke
    erfaringer og samiske fortellinger til å
    reflektere
    over hvordan dyrs behov kan ivaretas
  • utforske
    og
    beskrive
    vannets kretsløp og
    gjøre rede for
    hvorfor vann er viktig for livet på jorda
  • bruke
    samiske begreper til å
    beskrive
    egne observasjoner av snø, is og føreforhold
  • samtale om hva fysisk og psykisk helse er, og
    drøfte
    hvordan livsstil og trivsel påvirker helse
  • samtale om likheter og ulikheter mellom kjønnene, om kjønnsidentitet og om menneskets reproduksjon
  • beskrive
    hvordan muskler og skjelett fungerer, og knytte dette til bevegelse
  • beskrive
    funksjoner i kroppens ytre forsvar og samtale om hvordan dette verner mot sykdom

Underveisvurdering