Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Overganger
      • Minoritetsspråklige og nyankomne
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Endringer kompetanseutvikling
      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Forside
  • Tall og forskning
  • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
  • Forskning på opplæring for nyankomne elever

Forskning på opplæring for nyankomne elever

Her finner du forskning om opplæringstilbudet for nyankomne elever, og annen forskning om barn og unge med innvandrerbakgrunn.

Nyankomne elever er barn og unge som nylig har kommet til Norge og som har rett til å gå på skole. Dette er barn og unge med forskjellig faglige og språklige kunnskaper og med ulike behov i skolen. De kan være barn av arbeidsinnvandrere, flyktninger, enslige mindreårige (med og uten asyl) og familiegjenforente.

Nyankomne elever

  • Lærere ser fordeler med egne klasser for nyankomne elever
  • Hva skal til for at nyankomne elever får god opplæring?
  • Spørsmål til Skole-Norge høsten 2022

Ukrainske flyktninger i barnehage og skole

  • Opplæringstilbudet til nyankomne ungdommer fra Ukraina
  • Rapport uke 10: Barnehage- og grunnskoletilbudet til nyankomne barn og unge fra Ukraina
  • Opplæringstilbudet til barn og unge fra Ukraina – dybdeintervjuer
  • Barnehage- og grunnskoletilbudet uke 6
  • Barnehage- og grunnskoletilbudet uke 45
  • Nyankomne ukrainske elever i videregående opplæring

Annen forskning om barn og unge med innvandrerbakgrunn

  • Samarbeidet mellom hjem og skole er viktig for krysskulturelle elever
  • Gratis kjernetid i barnehage i Oslo. Rapport 3: Oppfølging av barna på åttende trinn
  • Hvilken betydning har innvandrerbakgrunn for sjansene for å få læreplass?

Se også våre ressurssider på dette temaet

Minoritetsspråklige elever

På disse temasidene finner du informasjon og veiledning om opplæringen for minoritetsspråklige elever. Med minoritetsspråklige elever mener vi elever som har andre morsmål enn norsk eller samisk. Du finner også veiledning om å motta nyankomne elever og tilrettelegging for elever med kort botid.

Innføringsopplæring

Kommuner og fylkeskommuner kan organisere hele eller deler av opplæringen for elever med kort botid i Norge og vedtak om særskilt språkopplæring i egne grupper eller klasser, eller ved egne skoler. Dette skal være et midlertidig og frivillig tilbud for å lære norsk raskt, og krever samtykke fra eleven eller foreldrene.

Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Abonner på siste nytt
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring