Barn, unge og voksne med innvandrerbakgrunn i grunnopplæringen
Denne rapporten skal gi et innblikk i barn, unge og voksne med innvandrerbakgrunn sin deltakelse i barnehage og grunnopplæring.
Barnehagen
I barnehagen var 15 prosent av barna minoritetsspråklige i 2015. Dekningsgraden blant minoritetsspråklige var lavere enn for øvrige barn. Av alle barn i alderen 1-5, gikk 93 prosent i barnehage, mot 78 prosent av minoritetsspråklige barn. Andelen minoritetsspråklige barn som går i barnehage, øker med barnas alder. De siste ti årene har det vært en betydelig økning i andelen minoritetsspråklige barn som går i barnehage.
Grunnskolen
I grunnskolen hadde 15 prosent av elevene innvandrerbakgrunn. I videregående opplæring hadde 17 prosent innvandrerbakgrunn. Blant voksne deltakere i ordinær grunnskoleopplæring hadde 97 prosent innvandrerbakgrunn, mens i videregående opplæring hadde 34 prosent innvandrerbakgrunn.
Elever med innvandrerbakgrunn presterer lavere på nasjonale prøver, oppnår lavere karakterer, og gjennomfører videregående opplæring i mindre grad enn øvrige elever, særlig de som selv har innvandret til Norge. Dette har blant annet sammenheng med at mange har bodd kort tid i landet og at mange har foreldre med lavt utdanningsnivå. Norskfødte jenter med innvandrerforeldre fullfører i nesten like stor grad som jenter i befolkningen for øvrig og i større grad enn gutter i befolkningen for øvrig.