Opplæringstilbud til asylelever

Får asylsøkerbarn det undervisningstilbudet de har krav på og tilsvarer tilbudet opplæringen andre elever får? Dette har NOVA svart på i denne rapporten om opplæringen for mindreårige asylsøkere.

Her er de viktigste funnene i rapporten:

Rett til grunnskoleopplæring

Rapporten viser at de aller fleste asylsøkerbarn i grunnskolealder får grunnskoleopplæring, og at de blir skrevet inn i grunnskolen relativt raskt etter ankomst til mottak eller omsorgssenter. Det er som regel asylmottakene eller omsorgssentrene som tar kontakt med skolene og som kartlegger barnas helse før skolestart.

Store forskjeller i organiseringen av tilbudet

Det er relativt stor forskjell mellom kommunene når det gjelder organisering av opplæring for asylsøkerbarn. De fleste kommunene organiserer opplæringen slik at asylsøkerbarna deler tiden sin mellom egne innføringsklasser og ordinære klasser.

De fleste kommuner gir et innføringstilbud i en kortere periode før elevene flyttes over til ordinære klasser. Elevene i innføringsklasser får omtrent like mange timer som elever i ordinære klasser, men innføringsklassene legger mindre vekt på religion, livssyn og etikk samt praktisk-estetiske fag.

Dårlig tilbud om tospråklig fagopplæring og morsmålsopplæring

Selv om asylsøkere i hovedsak ser ut til å få et tilbud som er i tråd med regelverket, så viser kartleggingen at relativt få får tilbud om tospråklig fagopplæring og morsmålsundervisning. NOVA finner at de små kommunene gir det svakeste tilbudet når det gjelder tilpasset språkopplæring til asylsøkerelever i grunnskolen. Det er relativt få lærere i grunnskolen som har formell kompetanse i å gi tospråklig fagopplæring.

Savner tilgang til SFO

De fleste kommunene gir tilbud om leksehjelp til innvandrerbarn, men asylsøkerbarn i ordinære mottak har i all hovedsak ikke tilgang til kommunene skolefritidsordning. Dette er uheldig for barnas språkopplæring og integrering mener mange mottaksansatte. Elevene får god tilgang til kommunenes øvrige fritidstilbud.