Siste nytt
Ressurser for å støtte skolenes arbeid med læreplanene
Her finner du filmer og refleksjonsspørsmål om sammenhenger i læreplanene, tverrfaglige temaer, verdigrunnlag i læreplanverket og profesjonsfaglig ledelse.
Foreslå kandidater til Benjaminprisen
Benjaminprisen er en antirasistisk skolepris. Prisen deles ut hvert år til en skole som arbeider godt mot rasisme og diskriminerende holdninger og handlinger. Nå kan du foreslå kandidater til prisen for 2025.
Veileder om overganger for barn og elever med behov for tilrettelegging
Denne veilederen handler om hvordan barn og elever kan få trygge og gode overganger fra barnehage til skole, og mellom barneskole, ungdomsskole og videregående opplæring.
Tilsyn ved Samfundets skoler og Gamleveien skole
I de pågående tilsynene ved menigheten Samfundets fire skoler og Det Almindelige Samfunds skole er tilsynsrapportene klare. Skolene bryter regelverket på flere områder. Vi har bedt skolene om å rette opp forholdene.
Kommunenes vurderinger av samarbeidet i den desentraliserte kompetansemodellen
Dette temanotatet ser blant annet på om kommunens størrelse, sentralitet og økonomi har noe å si for tilfredsheten med den desentraliserte modellen for kompetanseutvikling i skole og i oppfølgingsordningen.
Viktige datoar for Elevundersøkelsen
Her finn du datoar for gjennomføring og publisering av Elevundersøkelsen 2025.
Debattinnlegg: Arbeidet med felles digitale rammer er godt i gang
I et debattinnlegg i Dagsavisen 6. juni etterlyser forskere ved Universitetet i Agder felles digitale rammer i skolen. Vi er glade for å kunne fortelle at et slikt arbeid er godt i gang. Målet er å gjøre det enklere å ta gode, trygge og pedagogisk funderte valg i klasserommet, til beste for både elever og lærere.
Implementering i praksis: Lærerutdanningens rolle i fagfornyelsen
Rapporten viser at implementeringen av fagfornyelsen i lærerutdanningene skjer hovedsakelig på fagnivå. Særlig samfunnsfag og matematikk har tatt inn sentrale elementer som dybdelæring og tverrfaglighet. Både faglærere og studenter er generelt positive til intensjonene med læreplanen, men fremhever behovet for tettere kobling mellom utdanning og praksis.
Tilskudd til veiledning for nyutdannede lærere og barnehagelærere
Tilskuddet skal bidra til at nyutdannede lærere i barnehage, grunnskole og videregående skole skal få god veiledning, og gjøre at overgang fra utdanning til læreryrket blir enklere. Målet er at nyutdannede lærere blir værende i skolen/barnehagen. Målgruppen er lærere i sitt første og andre år i barnehage eller skole.
Digitalt kurs om norsk barnehage, SFO og skole for flyktninger og innvandrere
Kurset er for flyktninger og innvandrere som ønsker å jobbe med barn og elever. Kurset er nå oversatt til fransk, dari, arabisk og tigrinja. Det er også tilgjengelig på norsk, engelsk og ukrainsk.