Siste nytt
Langtidsoppgaven som alternativ til eksamen – erfaringer fra andre utprøving
NTNU har evaluert utprøvinger med langtidsoppgave som alternativ til dagens eksamensform. Ivaretar langtidsoppgaven kvalitetskriteriene for eksamen og kan den anbefales som alternativ til dagens sluttvurdering?
Ny høyring av læreplan for vg2 sal, service og reiseliv
Vi ber om tilbakemeldingar på læreplanen for vg2 Sal, service og reiseliv. Høyringsfrist er 10. februar.
– Glad for å se at det nytter å jobbe for et godt skolemiljø
Årets elevundersøkelse viser en tydelig nedgang i andel elever som opplever mobbing. – Det er veldig godt å se denne positive utviklingen. Samtidig må vi huske på at jobben ikke er gjort før alle elever har det trygt og godt, sier Morten Rosenkvist, direktør i Utdanningsdirektoratet.
Elevundersøkelsen 2025: Færre elever opplever mobbing og flere er motiverte
Andelen elever om opplever mobbing, går tydelig ned på alle trinn, selv om tallene fortsatt er høye. Flere elever enn i fjor svarer også at de er motiverte, trives godt på skolen og er tilfredse med støtten fra lærere.
Tilskudd til opplæring til barn og unge som søker opphold i Norge
Tilskuddet er oppdatert med søknadsskjema for unge i alder 16–18 år for høstsemesteret 2025. Søknadsfrist er 16. januar.
Tilskudd til læremidler: seminar og spørretime
Utdanningsdirektoratet inviterer til et digitalt søkerseminar og en digital spørretime for å veilede læremiddelprodusenter som skal søke tilskudd nå i vinter.
Miniforedrag: Språkstøtte til flerspråklige barn
Gjennom to korte foredrag forteller professor i pedagogikk Veslemøy Rydland om hvordan dere som jobber i barnehage kan bidra til at språklig mangfold blir noe positivt for hele barnegruppen.
Høring – modulstrukturert opplæring i frisørfaget
Vårt forslag til en modulstrukturert opplæring for voksne i frisørfaget er nå på høring. Høringsfristen er 20. februar 2026.
TALIS Starting Strong: Barnehageansatte trives – men opplever stress og ønsker mer kompetanse
Den internasjonale barnehageundersøkelsen TALIS Starting Strong viser at ansatte og ledere i norske barnehager opplever et sterkt profesjonelt fellesskap og høy grad av trivsel, men at de ønsker mer kompetanse og bedre støtte.
Metodehåndbok for tilsyn
Metodehåndbok for tilsyn er revidert. Vi har forbedret språket og presisert metoden i en rekke kapitler. Vi har også tatt inn et nytt kapittel om oppfølgingstilsyn. Selve metoden for tilsyn er ikke endret.