Kunst og håndverk (KHV01‑02)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter 10.trinn

  • muligheter innenfor håndverksteknikker og egnet teknologi ved å bearbeide og sammenføye harde, plastiske og myke materialer.
  • materialers holdbarhet og muligheter for reparasjon og gjenbruk, og
    ulike verktøy og materialer på en hensiktsmessig og miljøbevisst måte
  • løsninger gjennom en stegvis designprosess og
    holdbarhet, funksjon og estetisk uttrykk
  • hvordan digitale verktøy og ny teknologi kan gi muligheter for kommunikasjonsformer og opplevelser i skapende prosesser og produkter
  • visualisere form ved hjelp av frihåndstegninger, arbeidstegninger, modeller og digitale verktøy
  • hvordan identitet og stedstilhørighet kommuniseres i arkitektur, klestradisjoner, kunst eller gjenstander, og integrere kulturelle referanser i eget skapende arbeid
  • undersøke hvordan kunst, inkludert samisk kunst, kan bidra i samfunnskritikk, og skape kunstuttrykk som belyser utfordringer i egen samtid
  • kritisk over visuelle virkemidler og eksperimentere med ulike visuelle uttrykk i en skapende prosess
  • lage skisser til fornyelse av lokale omgivelser og modellere arkitektoniske løsninger som ivaretar ulike behov og interesser
  • fordype seg i en visuell uttrykksform og/eller en håndverksteknikk,
    muligheter gjennom praktisk skapende arbeid og
    valg fra idé til ferdig resultat

Underveisvurdering

Standpunktvurdering