Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Barn og unge fra Ukraina
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Forside
  • Tall og forskning
  • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
  • Evaluering av statlig støtte til lokal kompetanseutvikling i skole og fagopplæring

Evaluering av statlig støtte til lokal kompetanseutvikling i skole og fagopplæring

Ordninger for lokal kompetanseutvikling i skole og fag- og yrkesopplæringen evalueres fram til 2025. I 2025 blir etter planen et helhetlig system for kompetanseutvikling innført.

  • Evaluering av ny kompetansemodell – desentraliserte ordninger for skole og yrkesfag samt oppfølgingsordningen
  • Evaluering av Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis

Rapporter

Her finner du rapportene som så langt er publisert i Evaluering av ny kompetansemodell. OsloMet har lagt opp til en blanding av delrapporter og temanotater i prosjektet. Temanotatene benyttes til å gå dypere inn i utvalgte forskningsspørsmål.

  • Delrapport 3: Skoleeierne er fornøyde med oppfølgingsordningen (2024)
  • Delrapport 2: Krevende innføring av ordning for lokal kompetanseutvikling i fag- og yrkesopplæringen (2022)
  • Delrapport 1: Fortsatt positiv evaluering av ny tilskuddsordning i grunnopplæringen (2021)
  • Temanotat 7: Hvordan lykkes med lokal kompetanseutvikling i praksis? (2025)
  • Temanotat 6: Høg tilfredsheit med tilskotsordninga for kompetanseutvikling i fag- og yrkesopplæringa (2024)
  • Temanotat 5: Positiv utvikling i desentralisert ordning for skole (2023)
  • Temanotat 4: Desentralisert ordning for lokal kompetanseutvikling i skole er i positiv utvikling (2023)
  • Temanotat 3: Gode erfaringer med oppfølgingsordningen (2021)
  • Temanotat 2: Utfordringer og muligheter i desentralisert kompetanseutvikling for yrkesfag (2021)
  • Temanotat 1: Evaluering av ny kompetansemodell – desentraliserte ordninger for skole og yrkesfag samt oppfølgingsordningen (2021)

Rapporter

Her finner du rapportene som så langt er publisert i Evaluering av kompetanseløftet.

  • Stor variasjon i implementeringen av kompetanseløftet (2023)
  • Rom for videre utvikling i organiseringen av Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis (2022)

Se også

«Kompetanse for framtidens barnehage» var en strategi for kompetanse og rekruttering for perioden 2014–2022.

  • Delrapport 5: Følgeevaluering av Kompetanse for fremtidens barnehage (2020)
  • Delrapport 4: Følgeevaluering av Kompetanse for fremtidens barnehage (2019)
  • Delrapport 3: Følgeevaluering av strategien Kompetanse for framtidens barnehage (2018)
  • Delrapport 2: Evaluering av Kompetanse for framtidens barnehage (2017)
  • Delrapport 1: Følgeevaluering av strategien Kompetanse for framtidens barnehage (2016)
Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Nyhetsvarsel
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring