Evaluering av Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis

Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis er til for ledere og ansatte i barnehager, skoler, PP-tjenesten, og laget rundt barnet og eleven. I perioden 2021–2025 evalueres tiltaket av forskere.

Det er NTNU Samfunnsforskning, Nordlandsforskning og NIFU som evaluerer Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis. I årlige delrapporter redegjør de for kompetanseløftets utvikling og resultater. Sluttrapporten kommer i 2025. Da blir kompetanseløftet etter planen en varig løsning for lokal kompetanseutvikling innen spesialpedagogikk og inkluderende praksis.

Målet med Kompetanseløftet er å bidra til at den spesialpedagogiske hjelpen er tett på de barna som har behov for det. Hoveddelen består av en tilskuddsordning for kompetanseutvikling i barnehage og skole, som er tett knyttet til andre etablerte tilskuddsordninger for kompetanseutvikling for samme målgruppe.

Les mer om tiltaket