Temanotat 7
Hvordan lykkes med lokal kompetanseutvikling i praksis?
Temanotatet tar for seg en casestudie av fire skolers tiltak innenfor rammen av desentralisert ordning for kompetanseutvikling. OsloMet har gjennomført studien. I notatet beskriver de tiltakene, og drøfter suksesskriterier og måloppnåelse opp mot kriteriene som gjelder for ordningen.
De fire casestudiene bærer navnene «Såkornfondet», «Lese- og skriveopplæring og inkludering», «Inkluderende praksiser» og «Grunnleggende ferdigheter med vekt på lesing». I hver casestudie beskrives og vurderes tiltakskontekst, med vekt på kompetansenettverk, samarbeid med partnere fra UH og forvaltning av tilskuddsmidler.
Hovedfunn
- Det gjøres et omfattende arbeid lokalt, der gjennomføringen tilpasses arbeidssituasjonen på skolene og i partnerskapene.
- Selv om det lokale arbeidet i hovedsak skjer i samsvar med retningslinjene for ordningen, varierer forståelse, ledelse og organisering på tvers av kompetansenettverk og UH-miljøer.
- Tiltakene vurderes positivt av deltakerne.
- Ifølge deltakerne er suksesskriteriene i det lokale utviklingsarbeidet stort sett de samme som kriteriene i ordningen; at alle må med, at tiltaket tar utgangspunkt i lærernes behov, og at den faglige ressurstilførselen kommer utenfra.
- Kompetansenettverkene og UH spiller viktige roller i tiltakene, og nettverkene ser ut til å fungere som interkommunale samarbeidsarenaer.
- Et viktig forhold understrekes av alle, men er ikke omtalt i retningslinjene, og det er behovet for ledelse.
Ifølge OsloMet er det rimelig å anta at kompetanseutviklingen som foregår i desentralisert ordning over tid vil bidra til at ny praksis og nye undervisningsformer utvikles i skolen.
Rapportserie: Evaluering av tilskudd til lokal kompetanseutvikling
De nasjonale tilskuddsordningene for lokal kompetanseutvikling i barnehage, skole og fag- og yrkesopplæringen evalueres i to prosjekter.