Hopp til hovedinnhold
logo
  • Høyringar
  • Presse
  • Kalender
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
    • Temasider

      • Barn og unge fra Ukraina
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk og tilrettelegging
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
      • Korona
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Fag- og svenneprøver
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Profesjons- og organisasjonsutvikling

      • Videreutdanning
      • Kompetansepakker
      • Lokal kompetanseutvikling
      • Arbeid med kvalitetsutvikling
      • Veiledning av nyutdannede
    • Verktøy

      • Ekstern vurdering
      • Tilstandsrapport
      • Ståstedsanalyser
      • Brukerundersøkelser
      • Utvikle praksis sammen
      • Vurder kvalitet i læremidler
    • Temasider

      • Digital kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Samarbeid med andre
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og rapporter
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Utdanningsspeilet
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Vetuva
    • Brukerundersøkelser

      • Administrere brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Voksenopplæringsundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
      • Lærebedriftsundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Regelverkstolkingar frå Udir
      • Spesielt for private skoler
      • Maler for enkeltvedtak
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Egenvurdering (RefLex)
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Forside
  • Kvalitet og kompetanse
  • Læremidler
  • Hva er gode læremidler?
  • Kunnskapsgrunnlag i norsk

Kunnskapsgrunnlag for kvalitetskriterium for læremiddel i norsk

Artikkel
Sist endret: 27.05.2021

Innhold

  • Lesetilvising

    Del I: Oppdrag og bakgrunn

    • 1.1 Oppdraget: Kvalitetskriterium for læremiddel i norsk og engelsk
      • 1.2 Definisjon av læremiddel
        • 1.3 Bakgrunn
          • 1.4 Kven vel læremiddel?

            Del II: Generelt om læremiddel

            • 2. Føringar for læremidla i Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK20)
              • 2.1 Kompetanse og djupnelæring
                • 2.2 Inkludering, mangfald og felles referanserammer
                  • 2.3 Grunnleggande ferdigheiter og tverrfaglege tema
                    • 2.4 Kompetansemål og undervegsvurdering
                      • 2.5 Oppsummering
                      • 3. Digitalisering av skolen og utfordringar for læremiddelfeltet
                        • 3.1 Digital læringsanalyse
                          • 3.2 Lesing på papir og skjerm
                            • 3.3 Digitale læremiddel og språkmangfald
                              • 3.4 Oppsummering
                              • 4. Nokre kjenneteikn på kvalitet i læremiddel
                                • 4.1 Design og utforming
                                  • 4.2 Oppgåver
                                    • 4.3 Verbalspråkleg tilrettelegging
                                      • 4.4 Lette og vanskelege tekstar
                                        • 4.5 Oppsummering

                                        Del III: Læremiddel i norskfaget

                                        • 5. Det komplekse norskfaget
                                          • 5.1 Oppsummering
                                          • 6. Lesing, skriving og munnlege ferdigheiter som grunnleggjande ferdigheiter i norskfaget
                                            • 6.1 Oppsummering
                                            • 7. Kjerneelement i norskfaget
                                              • 7.1 Tekst i kontekst
                                                • 7.2  Kritisk tilnærming til tekst
                                                  • 7.3 Munnleg kommunikasjon
                                                    • 7.4  Skriftleg tekstskaping
                                                      • 7.5 Språket som system og moglegheit
                                                        • 7.6 Språkleg mangfald
                                                          • 7.7 Oppsummering

                                                          Del IV: Oppsummering av kvalitetskriterium og eit grunnlag for den digitale rettleiaren

                                                          • 8. Kva kjenneteiknar eit godt læremiddel for norskfaget
                                                            • 8.1 Føringar frå læreplanverket
                                                              • 8.2 Pedagogisk og didaktisk kvalitet
                                                                • 8.3 Utforming og tekstleg kvalitet

                                                                Vedlegg

                                                                Under finn du vedlegg til kunnskapsgrunnlaget med utfyllande informasjon om forsking og arbeid med læremiddel.

                                                                • BELMA (pdf)
                                                                • Digitale læremidler (pdf)
                                                                • Samandrag av læremiddelforskning i Norge (pdf)
                                                                • Internasjonal forskning på læremidler (pdf)
                                                                • Litteraturliste (pdf)
                                                                Neste
                                                                Til toppen

                                                                Fant du det du lette etter?

                                                                Fant du det du lette etter?
                                                                • Kontakt
                                                                • Tlf: 23 30 12 00
                                                                • Udirbloggen
                                                                • Personvern og informasjonskapsler