Erfaringer og vurderinger med eksamen 2024 og prioriteringer for 2025

4. Videreutvikling av vurderingsordningen

Eksamensgruppas evaluering anbefalte videreutvikling av vurderingsordningen. Anbefalingene er senere fulgt opp i Meld. St. 21 (2020–2021) Fullføringsreformen – med åpne dører til verden og fremtiden og i Meld. St. 34 (2023–2024) En mer praktisk skole — Bedre læring, motivasjon og trivsel på 5.–10. trinn. Forarbeidet på standpunktvurdering ble publisert april 2023. Debatten om sluttvurdering og risikobildet ved eksamen viser behov for tiltak. For å videreutvikle vurderingsordningene er det viktig å prøve ut nye vurderingsformer for å bygge ny kunnskap om mulige alternativer eller supplement til dagens ordninger. Udir har igangsatt flere forsøk og utprøvinger i lys av dette og flere vil komme. 

4.1 Utprøving av langtidsoppgaven

Våren 2024 prøvde Udir ut modeller for langtidsoppgaven i tre fag på videregående: Politikk og menneskerettigheter, Biologi 2 og Matematikk 1-PY, på om lag 90 skoler fordelt over hele landet. NTNU evaluerer utprøvingene på oppdrag fra Udir. Første delrapport kommer i januar 2025. Foreløpige resultater viser at både elever og lærere samlet sett er positive til langtidsoppgaven. Det blir en ny runde med utprøving våren 2025. Udir prøver da ut justerte modeller for langtidsoppgaven i de tre fagene fra første utprøving. I tillegg prøver vi ut en modell for langtidsoppgave i programfaget Engelsk 2. Det er per nå ca. 80 skoler som har meldt seg på utprøvingen i 2025, jevnt fordelt på de fire fagene. 

4.2 Forsøk med vurdering i orden og oppførsel uten karakter

Fra skoleåret 2023-24 deltar om lag 602 skoler i et treårig nasjonalt forsøk med vurdering i orden og oppførsel uten karakter. Forsøket er initiert av Udir, og hensikten er å innhente kunnskap om hvorvidt denne vurderingsformen egner seg bedre enn dagens ordning med karakterer i orden og oppførsel. NIFU (Nordisk institutt for forskning og utdanning) evaluerer forsøket på oppdrag fra Udir, og første delrapport kommer i januar 2025. Selv om vi fjerner karakterene i forsøket, skal elevene fremdeles vurderes i både orden og oppførsel. Skolene som deltar skal, gjennom forsøksperioden, utvikle vurderingspraksis uten karakterer, og utforske andre metoder å gi tilbakemelding til elevene. NIFU har, i samarbeid med Udir, utformet støttemateriell som skolene kan benytte seg av i dette arbeidet. 

4.3 Forsøk med skriftlig-muntlig eksamen

Vi gjennomfører forsøk med skriftlig-muntlig eksamen i 2025 og 2026, etter oppdragsbrev 2022005 fra KD. Våren 2025 gjennomføres forsøket første gang i om lag åtte fylkeskommuner i fagene renholdsoperatørfaget og kokkfaget. Det er en sammensatt kandidatgruppe som må gjennomføre en sentralt gitt eksamen før de kan gå opp til en fag- eller svenneprøve. Dette