Erfaringer og vurderinger med eksamen 2024 og prioriteringer for 2025
5. Styrket hjelpemiddelregulering på eksamen
5.1 Fjerning av forberedelsedel til eksamen
Fra våren 2025 vil forberedelsedelen fjernes i alle fag med skriftlig sentralt gitt eksamen, med unntak av eksamen i nordsamisk, sørsamisk, lulesamisk, kvensk/finsk og tegnspråk. Det er ikke tillatt å bruke KI under eksamen, men alle elever har mulighet til å benytte KI i forkant av eksamen. Det er derfor risiko for at elever bruker informasjonen fra forberedelsedelen til å skape tekster ved hjelp av KI, som de kan bruke i sine eksamenssvar. Det har også tidligere vært mulig for elevene å innhente tekster, eller få hjelp på forberedelsesdagen til å produsere tekst som ikke viser deres egen kompetanse, og inkludere dette i eksamensbesvarelsen. Med KI er tekster skrevet av andre mer tilgjengelige, og risikoen for at eksamensbesvarelser ikke viser elevens egen kompetanse vil øke. Dette gjør vurderingsarbeidet utfordrende for sensor, og bidrar til en mindre pålitelig karaktersetting og svekket tillit til eksamen. Det var et flertall under høringen som støttet forslaget om å endre eksamensordning til sentralt gitt skriftlig eksamen – fra eksamen med forberedelsedel til eksamen uten forberedelsedel.
5.2 Ny nasjonal liste for nettbaserte hjelpemidler
Våren 2024 ble antallet nettbaserte hjelpemidler redusert fra rundt 160 til rundt 60 tilgjengelige nettressurser. For 2025 er nasjonal liste redusert til rundt femten nettressurser og består i hovedsak av ordbøker for offisielle språk i Norge og nettressurser som er svært sentrale både i undervisningen og for eksamen. Arbeidet fortsetter med mål om å også etablere felles forståelse for hva de lokale listene som skoleeier har ansvaret for skal inneholde, for å sikre like rammer for kandidatene. Endringene i digitale nettressurser er nødvendig for å tilpasse dagens eksamen til utfordringene med KI og ikke-tillatte hjelpemidler. Vi ser likevel behov for å utrede større endringer i hjelpemiddelordningen i løpet av 2025 om vi skal bevare tilliten til at det er kandidatens kompetanse som vurderes på eksamen.
5.3 Utprøving av sikker nettleser på eksamen
Høsten 2024 gjennomførte Udir en utprøving av eksamensoppgaver med sikker nettleser (Safe Exam Browser) i seks utvalgte fremmedspråk på skoler i de tre fylkene Oslo, Vestland og Rogaland for ca. 1200 elever. Utprøvingen er ett av flere tiltak som er satt i gang av Udir for å forhindre bruk av ikke-tillatte hjelpemidler, og for å sikre at sensorene kan stole på at eksamensbesvarelsene er et resultat av kandidatens eget arbeid. Bakgrunnen for å prøve ut sikker nettleser er utviklingen av kunstig intelligens og stadig mer avanserte hjelpemidler, som skaper utfordringer i oppgaveutvikling, gjennomføring og sensur av eksamen. Skolene i de tre fylkene har vært svært positive til utprøvingen og utprøvingen var vellykket. Vi vil gjennomføre eksamen med sikker nettleser (Safe Exam Browser) i noen utvalgte fremmedspråk uten opplæring i 2025.