Erfaringer og vurderinger med eksamen 2024 og prioriteringer for 2025

2. Årets eksamensgjennomføring

Før årets våreksamen iverksatte Udir flere tiltak for å redusere risiko og trygge gjennomføringen etter mange uønskede hendelser under våreksamen 2023. Arbeidet skjedde i samarbeid med Statsforvalterne og fylkeskommunene og innebar kunnskapsinnhenting og oppfølging av lokalt nivå, gjennom blant annet tilsyn med eksamen. Våreksamen 2024 forløp normalt for våre ansvarsområder, men skrivefeil på eksamen i nynorsk fikk oppmerksomhet i mediebildet. Av lokale hendelser og annulleringssøknader, førte en feil hos Microsoft i en oppdatering for Mac av Word og Excel under eksamen til at flere kandidater som brukte Mac, mistet innhold som de hadde skrevet på egen enhet.  

2.1 Sentralt gitt skriftlig eksamen i tall

Udir har i år utarbeidet eksamensoppgaver i ca. 570 ulike fagkoder.  Våren 2024 ble det avlagt 76 700 eksamener i grunnskolen, av disse var 1 200 fra grunnskoleopplæring for voksne1. I videregående opplæring ble det avlagt 174 100 sentralt gitte eksamener. Omtrent 82,1 prosent var eleveksamener og 17,9 prosent var privatisteksamener. Omtrent 74,8 prosent ble avlagt i systemet for digital eksamen (EPS), mens 25,2 prosent ble avlagt i systemet for filopplastning (PGS). Høsten 2024 ble det avlagt til sammen 34 900 sentralt gitte eksamener i videregående opplæring. 82,2 prosent var privatisteksamener mens de øvrige ble avlagt av elever med rett til enten særskilt, utsatt eller ny eksamen. Omtrent 59,4 prosent av eksamenene ble avlagt i EPS, mens 40,6 prosent ble avlagt i PGS. Totalfraværet for videregående på våreksamen var 7,0 prosent, mens det på høsteksamen var 19,0 prosent. Tallene er på samme nivå som siste år med vanlig gjennomføring før pandemien. Eksamener som fylkeskommunen har ansvar for å utarbeide er ikke med i disse tallene. 

2.2 Risikovurdering og oppfølging av tiltak

Før gjennomføringen av våreksamen 2024 gjennomførte vi en kunnskapsinnhenting med Statsforvalteren for å kartlegge lokal risiko ved gjennomføringen. Vi ba skoleeierne vurdere risiko og iverksette relevante tiltak ved manglende tilrettelegging, feil informasjon til kandidatene, feil ved praktisk gjennomføring, teknisk feil, bruk av ikke-tillatte hjelpemidler og sensormangel. Vi gav også Statsforvalteren eget tilsynsoppdrag for fylkeskommunenes internkontroll med eksamen som ble gjennomført våren 2024.  

2.3 Digitalisering av eksamen

IT-systemene for eksamen videreutvikles stegvis ved kontinuerlige leveranser og gradvise forbedringer. Oppfølgingen av våre systemleverandører har hatt høyt fokus på å kartlegge og iverksette risikoreduserende tiltak. Etter en periode med høy utviklingstakt for å innføre nytt system for heldigital eksamen (EPS), øker nå fokuset på stabilitet og robusthet. I år har utviklingen bidratt til forbedringer innen universell utforming, faglig kvalitetssikring og stabilisering. Samtidig er det utviklet ny funksjonalitet i forbindelse å avdekke bruk av kunstig intelligens ved at sensor kan varsle skolen om mulig juks. Vi vil i 2025 jobbe videre med problemstillinger knyttet til bruk av kunstig intelligens på eksamen, blant annet ved implementering av sikker nettleser (SEB) og starte utredning av behov for videreutvikling av eksamen som en digital tjeneste på lengre sikt.  

2.4 Reduksjon i nettbaserte hjelpemidler

Siden høsten 2023 har vi samarbeidet med fylkeskommunene om tiltak for å redusere antallet tillatte nettressurser og sikre ytelse under eksamen. For våreksamen 2024 ble antallet redusert fra rundt 160 til rundt 60 tilgjengelige nettressurser. For våreksamen 2025 vil antallet bli ytterligere redusert.  

2.5 Tiltak for å redusere juks til eksamen

Utviklingen av programmer som gjør det mulig å bruke kunstig intelligens (KI) offline, gjør at det ikke lenger er tilstrekkelig å sperre for bruk av internett på eksamen. Av hensyn til det store flertallet som følger reglene og som ikke jukser på eksamen, ble det i forkant av eksamen våren 2024 innført konkrete tiltak for å sikre så god, trygg og rettferdig eksamen som mulig. Udir anbefalte å øke vaktholdet i eksamenslokalene, styrke opplæringen av vaktene, og at det tas stikkprøver før og under eksamen og når besvarelsene skal sensureres. Udir påpekte også at skoleeierne må sørge for at alle skoler har en teknisk løsning som gjør at elevene ikke kan bytte mellom et lukket eksamensnett og et åpent skolenett. Sensorene kan registrere om de mistenker at kandidaten har jukset, og beskrive hvorfor de mistenker det.  

2.6 Eksamen i media

Medieoppmerksomheten rundt eksamen i 2024 har vært langt lavere enn året før, da innloggingsproblemer 22. mai førte til vedvarende medietrykk ut eksamensperioden. Under våreksamen 2024, ble det satt søkelys på flere skrivefeil på eksamen i norsk sidemål. Det var også oppmerksomhet knyttet til at enkelte kandidater som brukte Mac, opplevde problemer med Office-programmer. 

2.7 Trykking av eksamensoppgaver for utvalgte eksamener

Udir innførte høsten 2023 trykking av utvalgte eksamensoppgaver på papir som et risikoreduserende tiltak. Denne løsningen ble utvidet til noen flere fagkoder fra våren 2024. Udir besluttet å trykke eksamen i utvalgte fagkoder i etterkant av de tekniske utfordringene som oppstod våren 2023, slik at det finnes en reserveløsning kandidatene kan benytte for å besvare oppgavene. Kandidatene må fortsatt logge seg inn i eksamens- og prøveløsningen for å levere besvarelsen, men de har mulighet til å gjøre store deler utenom. Denne løsningen er ikke mulig i fag der man benytter seg av digitale formater som ikke er mulig å trykke på papir, slik som for eksempel lydfiler.  

2.8 Endring av klageansvar for sentralt gitt eksamen med lokal sensur

Etter ny forskrift til opplæring (Opplæringsforskrifta) med ikrafttredelsesdato 01.08.2024, er det en klagenemnd oppnevnt av Statsforvalteren som er klageinstans for klager på fastsetting av karakter for skriftlig eksamen. For eksamener med lokal sensur var det tidligere fylkeskommunen som hadde dette ansvaret. Utdanningsdirektoratet har vært i dialog med fylkene igjennom FKU og utdanningsdirektørene i fylkene for å sikre en god overføring av oppdraget, og ansvaret er fra og med høsten 2024 fordelt på ulike embeter. Dette er en omfattende oppgave for Statsforvalteren og de har i den forbindelse vært i dialog med oss om behovet for støtte til å fordele oppgavene mellom embetene og om muligheten for å utvikle systemstøtte for klageansvaret for standpunkt i PAS. Spørsmålet om systemstøtte er ikke avklart.  

2.9 Tilsyn med eksamen

Statsforvalterne fikk i oppdrag å rette særlig oppmerksomhet mot fylkeskommunens ansvar for å gjennomføre eksamen. Tilsynsopplegget som ble utarbeidet, skulle som hovedregel brukes med mindre risikovurderingen deres tilsa at et annet virkemiddel var mer hensiktsmessig. Om lag alle Statsforvalteren gjennomførte tilsynet, våren 2024. Tilsynene avdekket relativt få brudd på regelverket. Statsforvalternes vurderinger viste at mange fylkeskommuner i løpet av høsten 2023 hadde gjort flere tiltak for å sikre bedre gjennomføring av eksamen i 2024. I de tilfellene Statsforvalterne fant brudd på regelverket, ser vi at fylkeskommunens internkontroll ofte ikke var egnet til å avdekke og følge opp brudd på regelverket og at internkontrollen ikke var tilstrekkelig systematisk og tilpasset egenarten, aktivitetene og risikoen for avvik. I tilsynene ble det undersøkt om fylkeskommunen sikret at: 1) skolen i rett tid, melder til eksamen alle elever som tar del i opplæringen i de fagene som blir avsluttet med eksamen, 2) kandidatene får tilgang til nødvendige hjelpemidler og 3) kandidatene får nødvendige tilpasninger under gjennomføring av eksamen på eksamensdagen. 

2.10 Søknader om annulleringer av eksamen

Flere formelle feil under eksamen våren 2024 førte til at mange elever ikke fikk vist kompetansen sin på én eller flere eksamener. Våreksamen 2024 gav søknader om annullering av eksamen i 100 fagkoder, og i perioden mai til juli mottok vi om lag 950 søknader om annullering av eksamen, der søknaden kan omfatte alt fra én til flere hundre elever. Per medio august var antall mottatte søknader over 1 000. Vi har også mottatt noen søknader i løpet av høsten, men antallet har gått betraktelig ned. Mange av søknadene har ført til annullering av eksamen og dispensasjon fra kravene til antall eksamener på vitnemålet. Feil i en ny versjon av Officepakken for Mac førte til store tekniske problemer for kandidater som brukte Mac med denne versjonen. Mange kandidater er derfor innvilget annullering av eksamen. I tillegg til denne feilen, har vi hatt flere saker som gjelder lokale feil om blant annet manglende tilgang på nødvendige hjelpemidler, mangelfull særskilt tilrettelegging på eksamen i tråd med enkeltvedtak, feilinformasjon til kandidatene og andre former for teknisk svikt.