Demokrati og medborgerskap
Den internasjonale studien ICCS
International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) undersøker fjortenåringers kunnskap, forståelse, holdninger og engasjement knyttet til demokrati og medborgerskap. Studien gir et bilde av hvordan unge mennesker er forberedt på å ta opp rollen som engasjerte medborgere i samfunnet.
Fakta om ICCS
- Undersøkelsen gjennomføres med seks eller syv års mellomrom.
- Norge har deltatt i samtlige ICCS-studier, i 2009, 2016 og 2022, og deltar også neste gang studien gjennomføres, i 2027.
- Antall deltakerland varierer. I 2022 deltok 22 land og to tyske delstater. Landene var i hovedsak europeiske.
- Norge deltar med elever på 9. trinn.
- ICCS gjennomføres i regi av International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA).
- Den norske datainnsamlingen og analysen av de norske ICCS-dataene Skole, kunnskap og unges holdninger til demokrati – ny forskning kan forklare nedgangen i de norske elevenes demokratikunnskaper gjennomføres av Institutt for lærerutdanning ved NTNU.
ICCS-rapporter
- Unge medborgere i en ny tid - Den internasjonale demokrati- og medborgerskapsstudien i skolen (ICCS 2022)
- Etter LK20: Demokrati og medborgerskap i skolen
- ICCS 2022 – rapport om medborgerskap
- Young Citizens' Views and Engagement in a Changing Europe IEA International Civic and Citizenship Education Study 2022 European Report
- ICCS 2022 International Report: Education for Citizenship in Times of Global Change
- Northern Lights on Civic and Citizenship Education
- ICCS 2016: Demokratiforståelse, kunnskap og engasjement blant 9.-klassinger i Norge
- ICCS 2016: Den internasjonale rapporten
- ICCS 2009: Norsk hovudrapport frå demokratiundersøkinga
- ICCS 2009: Internasjonal rapport om medborgerskap
- ICCS 2009: Demokratisk beredskap på ungdomstrinnet
- ICCS 2022: Rapport om medborgerskap