Demokrati og medborgerskap

Den internasjonale studien ICCS

International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) undersøker fjortenåringers kunnskap, forståelse, holdninger og engasjement knyttet til demokrati og medborgerskap. Studien gir et bilde av hvordan unge mennesker er forberedt på å ta opp rollen som engasjerte medborgere i samfunnet. 

Fakta om ICCS

  • Undersøkelsen gjennomføres med seks eller syv års mellomrom.
  • Norge har deltatt i samtlige ICCS-studier, i 2009, 2016 og 2022, og deltar også neste gang studien gjennomføres, i 2027.
  • Antall deltakerland varierer. I 2022 deltok 22 land og to tyske delstater. Landene var i hovedsak europeiske.
  • Norge deltar med elever på 9. trinn.
  • ICCS gjennomføres i regi av International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA).
  • Den norske datainnsamlingen og analysen av de norske ICCS-dataene Skole, kunnskap og unges holdninger til demokrati – ny forskning kan forklare nedgangen i de norske elevenes demokratikunnskaper gjennomføres av Institutt for lærerutdanning ved NTNU.