Opplæringstilbudet til barn og unge fra Ukraina – dybdeintervjuer

Kapasitet

Økt tilstrømming av flyktninger har ført til behov for økt bemanning i flere tjenester, inkludert i både barnehage og skole. En kommune har i en periode benyttet seg av pensjonerte lærere i skolen. Å ansette ukrainske voksne vurderes også som stadig mer aktuelt, etter hvert som de får lenger botid i Norge.

De barnehageansatte trekker frem bemanning som en av de største utfordringene for å kunne gi de ukrainske barna et godt tilbud. De barnehagene som har tatt imot flere barn har fått tilført flere ansatte til barnehagen, men ikke mer enn at bemanningen oppfyller normkravene. Barnehagene opplever i utgangspunktet at bemanningen er lav, og når det kommer en gruppe barn som trenger ekstra oppfølging, så opplever de at bemanningssituasjonen ikke strekker til, og at det går utover alle barna:

«Vi er så snille i barnehagene, vi sier bare «ja, det skal vi finne en løsning på», men det går jo egentlig utover alle. De som er norsktalende også. At vi skal få dette til å gå rundt uten at det er noe ekstra ressurser. Fordi foreldresamarbeidet krever ganske mye de første månedene, og ungene krever mer. Fordi de er utrygge.»

Mange av de ansatte føler på at de gjerne vil hjelpe barna og familier som kommer fra krigsrammede land, men for å kunne gjøre en bedre jobb kreves tettere bemanning:

«I utgangspunktet så føler man at man har knappe ressurser, og så skal man i tillegg ta imot barn som krever litt mer. Det er jo veldig spennende, og personalet synes jo at dette er positivt. Det er bare at man så gjerne skulle ønske at man hadde hatt mer tid. Altså, flere hender og mer tid til å gjøre en bedre jobb.»

Kapasiteten i kommunene er presset på ulike måter, som gjør at de må tenke nytt. I den ene kommunen er det mangel på tilgang på boliger i nærheten av de barnehagene og skolene som var tenkt å ta imot flyktninger, slik at de må bosettes i andre området med andre skoler. I kommunen hvor alle skulle inn i ordinære klasser på nærskolen er disse klassene i ferd med å fylles opp, slik at kommunen har behov for å opprette et innføringstilbud for å kunne ivareta en ny større gruppe fra nyåret 2023. I kommunen hvor de nyankomne hovedsakelig er blitt plassert i innføringstilbud ved noen utvalgte skoler er det motsatt utvikling: Her ønsker de i større grad å ruste opp nærskolene til å kunne ta imot de nyankomne elevene.