Opplæringstilbudet til barn og unge fra Ukraina – dybdeintervjuer

Barnehagenivå

  • Barnetolk: I intervjuene kommer det frem at det er stor variasjon i tolkenes kompetanse i å oversette for barn, og at man skulle hatt sertifiserte, gode barnetolker som er lett tilgjengelige for barnehagene.
  • Veiledning av personalet: I en travel hverdag har ikke personalet nødvendigvis tid til å reflektere over om det er situasjoner man kunne håndtert annerledes, og alle har heller ikke tilstrekkelig kompetanse til å kunne gjøre dette. Barnehagene ønsker derfor direkte veiledning i barnehagen av noen som kan være til stede og observere hvordan personalet jobber med barna, og som kan hjelpe dem med å se ting man ikke ser selv, og komme med konkrete råd og tips til forbedringer.
  • Nettverk med andre barnehager og aktører: Barnehagene har i liten grad hatt kontakt med andre barnehager og aktører som har tatt imot ukrainske barn, men mener at det kunne vært nyttig med et nettverk for erfaringsdeling og felles refleksjoner rundt utfordringer, hvordan man har løst ting og råd for veien videre.
  • Webinar om flerspråklighet: Det er behov for mer kompetanse om flerspråklighet, og dette må jobbes med kontinuerlig. Barnehagene ønsker derfor webinar om flerspråklighet til bruk på personalmøter eller planleggingsdager, hvor hele personalet kan delta og man i fellesskap kan reflektere rundt det man har hørt, slik at man kan bygge kompetansen sammen.
  • Barnehagene mener det vil være positivt med enda tettere tverrfaglig samarbeid med og mellom instansene som jobber med ukrainske barn og familier i kommunen. Av instansene som trekkes frem spesifikt er flyktningtjenesten, PPT, norskopplæringen og helsestasjonen. Barnehagene ønsker tettere samarbeid med tanke på støtte rundt det å ta imot traumatiserte barn eller barn som strever av andre årsaker. De ønsker også tettere samarbeid rundt det å informere foreldre om grunnleggende ting som påkledning om vinteren og mat, og om informasjon om hvordan den norske barnehagen fungerer, slik at foreldrene kan bli godt rustet til et godt samarbeid med barnehagen og til å hjelpe barna sine.
  • Barnehagene ser behov for nettressurser/illustrasjonsfilmer rettet mot foreldre til nyankomne barn. Den norske barnehagen kan være veldig ulik fra hva foreldrene er vant med fra tidligere, og flere av informantene nevner at de bruker mye tid på å forklare hvordan den norske barnehagen er, og om hva som er tanken bak den norske barnehagen. De ønsker seg derfor nettressurser/illustrasjonsfilmer om hva en norsk barnehage er, som også forklarer rutiner og hvorfor innholdet i barnehagen er slik som det er.
  • Barnehagene ser også behov for nettressurser/illustrasjonsfilmer om barn og traumer (barn som kommer fra krigssoner/har vært på flukt) til bruk som refleksjonsmateriell for personalet i barnehagen på personalmøter.