Opplæringstilbudet til barn og unge fra Ukraina – dybdeintervjuer

Utvalg

Det er store forskjeller i kommune-Norge, både med tanke på befolkningsgrunnlag, sentralitet og bosetting. Et mål med dypdykket har derfor vært å favne noe av variasjonen i rammer og forutsetninger for å gi et barnehage- og opplæringstilbud til flyktninger. Det er også stor variasjon i tilbudene som gis til nyankomne (NIFU og Fafo 2020). Vi gjorde derfor et utvalg på tre kommuner basert på følgende kriterier:

  • bosatte ukrainske barn i relevant alder (0–15 år)
  • enkelte av kommunene bør ha mottak
  • variasjon i erfaring med å ta imot nyankomne
  • variasjon i befolkningsmengde

Rekruttering av kommuner ble gjort via en utvalgt statsforvalter basert på kriteriene gjengitt over. Utvalget besto av tre kommuner av ulik størrelse, her omtalt som henholdsvis Lillevik, Mellomvik og Storevik. I hver kommune intervjuet vi skoleeier/barnehagemyndighet, skoleleder og barnehagestyrer. Totalt ble det gjennomført ni intervjuer.

Det er viktig å understreke at en kvalitativ undersøkelse som dette ikke har til hensikt å være representativ. Dypdykket gir et øyeblikksbilde basert på erfaringene i fra noen få utvalgte kommuner, barnehager og skoler. Selv om vi har forsøkt å få variasjon blant utvalget, er det ikke mulig å si noe generelt om for eksempel forskjellene mellom store og små kommuner basert på dette materialet. Informantene gir oss likevel et nyttig innblikk i deres hverdag i kommunen, som kan bidra til å supplere det øvrige kunnskapsgrunnlaget.