Opplæringstilbudet til barn og unge fra Ukraina – dybdeintervjuer

Integrering

Kommunene er opptatt av å bygge bevissthet og kompetanse om de minoritetsspråklige elevene og språk bredt på skolene. Dette handler om at elevene i stor grad blir del av ordinære klasser, og at det er mange lærere som vil ha elevene i sine grupper og vil ha behov for økt kompetanse. En kommune har forsøkt å jobbe systematisk med kompetanse om flerspråklighet og kultur ved å utvikle et tilbud gjennom en tilskuddsordning for lokal kompetanseutvikling. Samtidig er de opptatt av at dette ikke skal bli noe på siden:

«I alle tema, i alle fag, så må man snakke om hvordan man tenker rundt det flerspråklige.»

Fritiden er også viktig for integrering, og her trekkes både frivilligheten og kultursektoren frem som spesielt viktige. Det har blitt etablert en rekke ulike tilbud som sommeraktiviteter, språkkafe og kulturkvelder. Den ene kommunen trekker også frem hvordan nærskolen blir ansvarliggjort i inkludering av elever i nærmiljøet – uavhengig av om eleven faktisk går på skolen eller ikke. Hvorvidt integreringsarbeidet lykkes, handler likevel også mye om flyktningenes personlighet og interesse.

«Noen er godt integrert fordi de er på med fritidsaktiviteter, noen er ikke så godt integrert fordi de bare har lyst til å være hjemme.»