Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Barn og unge fra Ukraina
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Forside
  • Læring og trivsel
  • Læreplanverket
  • Arbeid med overordnet del

Arbeid med overordnet del

Overordnet del av læreplanverket utdyper verdigrunnlaget i opplæringslovens formålsparagraf og de overordnede prinsippene for grunnopplæringen. Overordnet del gir retning for opplæringen i fag, og innholdet i skal prege skolens pedagogiske praksis.

Regelverk

  • Læreplanverket
  • Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen
  • Regelverk for skole og opplæring
  • Overgang til ny lov

Om overordnet del

  • Film: Hva er overordnet del?
  • Om overordnet del – filmer på tre samiske språk
  • Kompetansepakke for innføring av nytt læreplanverk

Opplæringens verdigrunnlag

  • Webinarer om arbeid med verdigrunnlaget i læreplanverket
  • Samisk i skolen
  • Nasjonale minoriteter
  • Støtte til undervisning om kjønn og seksualitet
  • Fysisk aktivitet og estetiske uttrykksformer i skolen

Prinsipper for læring, utvikling og danning

  • Sosial læring gjennom arbeid med fag
  • Sosial læring og utvikling for elever som trenger ekstra støtte og veiledning
  • Kompetansebegrepet i overordnet del av læreplanverket
  • Dybdelæring
  • Sammenhengen mellom kompetansebegrepet og dybdelæring
  • Hva er grunnleggende ferdigheter?
  • Støtte til å jobbe med leseferdigheter
  • Støtte til å jobbe med regneferdigheter
  • Å jobbe med tverrfaglige temaer
  • Webinarer om arbeid med tverrfaglige temaer i læreplanverket

Prinsipper for skolens praksis

  • Inkluderende fellesskap
  • Kompetansepakke om inkluderende praksis
  • Klasseledelse
  • Tilpasset opplæring
  • Veileder om tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging
  • Underveisvurdering
  • Skap et læringsmiljø med rom for å prøve og feile
  • Gi gode faglige tilbakemeldinger
  • Involver elever og lærlinger i vurderingsarbeidet
  • Følg med på læringen underveis
  • Samarbeid mellom hjem og skole
  • Fremme og utvikle en god skolekultur
  • Webinar om ledelse av profesjonelle læringsfellesskap
  • Film: Profesjonsfellesskap og skoleutvikling
  • Utvikle praksis sammen
Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Nyhetsvarsel
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring