Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Overganger
      • Minoritetsspråklige og nyankomne
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Endringer kompetanseutvikling
      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Læring og trivsel
  • Læreplanverket
  • Læreplanar
  • Gjenvinningsfaget – modulstrukturert opplæring for vaksne
  • Om faget
  • Fagrelevans og sentrale verdiar

Gjenvinningsfaget – modulstrukturert opplæring for vaksne (GVF05‑01)
Fagrelevans og sentrale verdiar

  • Bokmål
  • Nynorsk
  • Læreplan i Gjenvinningsfaget – modulstrukturert opplæring for vaksne (GVF05‑01) - Nynorsk, PDF
  • Læreplan i Gjenvinningsfaget – modulstrukturert opplæring for vaksne (GVF05‑01) - Nynorsk, Word
Til overordna del

  • Forsida av læreplanen
    • Fagrelevans og sentrale verdiar
    • Kjerneelement
    • Tverrfaglege tema
    • Grunnleggjande ferdigheiter
    • Internkontroll og helse, miljø og sikkerhet
    • Regelverk og rammeverk
    • Drift i praksis
    • Masrked, økonomi og forvaltning
    • Utvikling, bærekraft og sirkulær økonomi
  • Vurderingsordning
  • Gyldigheit og innføring
  • Fagkodar

Laster

Vg3 gjenvinningsfaget handlar om handtering og forvaltning av lausøyregjenstandar og stoff som skal kasserast. Faget gir lærlingane kompetanse til å forvalte ressursane og verdiane som finst i avfall, for å bidra til ei berekraftig samfunnsutvikling. Vg3 gjenvinningsfaget skal bidra til å utvikle fagarbeidarar som er førebudde på eit arbeids- og samfunnsliv med høge krav til miljøomsyn og gjenvinning.

Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringa. Vg3 gjenvinningsfaget skal bidra til å utvikle dei sosiale og faglege ferdigheitene og kompetansen til omstilling som lærlingane har, gjennom arbeid med praktiske og teoretiske arbeidsoppgåver. Gjennom etisk medvit, auka kunnskap om miljøvern og teknologisk innovasjon skal faget bidra til å utvikle den kritiske tenkinga til lærlingane refleksjonen deira over gjenvinningsløysingane i framtida.

Verdigrunnlaget i opplæringa i overordna del

For faget:

  • Kort om teknologi- og industrifag
  • Modulstrukturert opplæring for voksne i videregående
  • Veileder om realkompetansevurdering i grunnopplæringen
Førre sideNeste side
Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Abonner på siste nytt
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring