Flere elever opplever mobbing

Mobbing og trivsel

Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø, og skolen skal utvikle inkluderende fellesskap som fremmer helse, trivsel og læring (Utdanningsdirektoratet 2020).

Andelen elever som svarer at de opplever mobbing avtar med økende alder. Ser vi til de øvrige trinnene som gjennomfører Elevundersøkelsen, hvor deltagelse i Elevundersøkelsen er frivillig (5., 6., 8, og 9. trinn), ser vi at andelen er høyest på 5. trinn og lavest på 10. trinn. På 5. trinn er det 15,7 prosent av elevene som svarer at de opplever mobbing, på 10. trinn er andelen 10,9 prosent.

På 5. trinn er det 85 prosent av elevens som svarer at de trives mot 81 prosent på 10. trinn. På de videregående trinnene er det 87 prosent som svarer at de trives godt på vg1, mot 86 prosent på vg2 og 85 prosent på vg3.

I det følgende ser vi nærmere på mobbing og trivsel for de obligatoriske trinnene 7. og 10. trinn og vg1.

Flere elever enn før opplever mobbing

I fjor så vi for første gang på flere år en tydelig økning i andelen elever som svarer at de opplever mobbing på skolen, etter flere år med nedgang for 10. trinn og relativ stabil andel for 7. trinn. I år er økningen enda mer markant. For 7. trinn øker andelen med nesten tre prosentpoeng, for 10. trinn med over tre prosentpoeng. Vi har ikke tidligere hatt en så stor økning i andelen elever som opplever mobbing fra et år til et annet, siden mobbespørsmålene ble endret i 2016.

For vg1 øker andelen elever som opplever seg mobbet med nesten to prosentpoeng, sammenlignet med fjoråret. Andelen elever som svarer at de opplever mobbing avtar med stigende årstrinn. Det er dobbelt så mange elever som oppgir at de har blitt mobbet på 7. trinn, som på vg1.

Flere jenter enn gutter opplever mobbing på 7. trinn

På 7. trinn er det flest jenter som har opplevd mobbing, mens noen flere gutter enn jenter svarer at de har opplevd mobbing på 10. trinn. Også på vg1 er det litt flere gutter enn jenter som opplever mobbing. Gjennomgående er det også flere gutter enn jenter som opplever å bli mobbet av voksne på skolen.

Ser vi på utviklingen det siste året, er økningen i andelen elever som opplever mobbing relativt lik for jentene og guttene på 7. trinn. På 10. trinn er økningen klart størst hos guttene. På vg1 er også økningen i andelen elever som opplever seg mobbet størst blant gutter.

Beregningen av «mobbing på skolen»-andelen

Færrest elever i Rogaland, Telemark og Vestfold opplever mobbing

Andelen elever som oppgir at de blir mobbet varierer noe på tvers av fylkene. På 7. trinn er andelen høyest i Troms og lavest i Vestfold. På 10. trinn er andelen elever som svarer at de har blitt mobbet høyest i Østfold og Nordland og lavest i Finnmark og Rogaland. Det er ikke en entydig sammenheng mellom fylker med lav andel mobbing på 7. trinn og 10. Trinn. I både Troms og Finnmark er det veldig store forskjeller mellom andelene elever som opplever mobbing på 7. trinn og 10. Trinn. I Troms svarer 16, 1 prosent av elevene på 7. trinn at de blir mobbet. Tilsvarende tall for elever på 10. trinn er 11 prosent.

Troms og Akershus har den høyeste andelen elever som har opplevd mobbing på vg1, men her er forskjellene mellom fylkene noe mindre enn på de to andre trinnene. På tvers av de tre trinnene, har Rogaland den laveste andelen av elever som svarer at de blir mobbet.

Mer mobbing på yrkesfag enn studieforberedende

I vg1 rapporterer elever fra yrkesfag om mer mobbing på skolen enn elever på studieforberedende, henholdsvis 7,5 prosent mot 4,8 prosent. Forskjellen har vært synlig over flere år. I 2022 var tilsvarende tall 5,4 prosent på yrkesfag og 3,1 prosent på studieforberedende. Det er flest elever som har opplevd mobbing på utdanningsprogrammet frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign, hvor 9,8 prosent rapporterer om mobbing på skolen. Her finner vi også en økning på 4 prosentpoeng sammenlignet mot fjoråret. Idrettsfag har lavest andel mobbing, med 4,5 prosent.

* For musikk, dans og drama er det for få elever som har deltatt til at vi viser resultater for 2023.


Flest elever opplever mobbing fra andre elever på skolen

Det er flere elever som svarer at de har blitt mobbet av andre elever på skolen enn som svarer at de har blitt mobbet digitalt eller av voksne på skolen. Andelen elever som blir mobbet av andre elever på skolen øker markant sammenlignet med tidligere år. På 7. trinn økte andelen jevnt, men svakt, i perioden 2017–2021, men etter 2021 øker andelen markant. For elever på 10. trinn var det en jevn nedgang i andelen som er mobbet av andre elever på skolen fra 2017 til 2020. Men også på 10. trinn ser vi en markant økning de siste to årene. Andelen elever som opplever seg mobbet av andre elever øker også betydelig på vg1, selv om nivået er halvparten så høyt som hos 7. og 10. klassingene.

I år er andelen elever som svarer at de blir mobbet det høyeste vi har registrert siden spørsmålene om mobbing i Elevundersøkelsen ble revidert i 2016.

Flere elever opplever mobbing fra voksne på skolen

Langt flere elever på 10. trinn svarer at de blir mobbet av voksne på skolen sammenlignet med i fjor. 4,9 prosent av elevene på 10. trinn svarer at de har blitt mobbet av voksne, noe som er en økning på 1,9 prosentpoeng fra i fjor. På 7. trinn er andelen 2,5 prosent og på vg1 2,7 prosent. Dette er en økning på 1 prosentpoeng for både 7. trinn og vg1. Andelen som opplever mobbing fra voksne gikk gradvis nedover i perioden 2017–2021 for alle trinn, men de siste to årene ser vi en klar økning. Nivået har ikke vært høyere siden spørsmålene om mobbing i Elevundersøkelsen ble revidert i 2016.

Digital mobbing øker

Andel elever som opplever å bli mobbet digitalt øker også tydelig sammenlignet med fjoråret og årene tilbake til 2017. I perioden 2017–2019 var det flere elever på 10. trinn enn på 7. trinn som opplevde å bli mobbet digitalt. De siste tre årene har trenden snudd. I 2023 er det 4,8 prosent av elevene på 7. trinn som svarer at de har blitt mobbet digitalt, noe som er en økning på 1 prosentpoeng sammenlignet mot fjoråret. Økningen er likevel størst for elever på 10. trinn, hvor andelen øker med 1,5 prosentpoeng, fra 3 til 4,5 prosentpoeng.

Andelen av elever som opplever mobbing er klart lavere på vg1, hvor 2,6 prosent svarer at de har opplevd digital mobbing. Dette er likevel en økning på nesten 1 prosentpoeng sammenlignet med fjoråret.

Det er litt flere jenter enn gutter som opplever digital mobbing på 7. trinn, men klart flere gutter enn jenter som opplever digital mobbing på 10. trinn. I vg1 er andelen som blir digitalt mobbet relativt lik mellom gutter og jenter.

De fleste elevene trives godt på skolen

Over 8 av 10 elever på 7. trinn og 10. trinn svarer at de «trives godt» eller «trives svært godt» på skolen. Samtidig er det færre og færre elever som svarer at de trives godt de siste fire–fem årene. På 7. trinn har det vært en jevn nedgang i andelen som trives godt, mens på 10. trinn er nedgangen særlig stor det siste året. I motsatt ende av skalaen svarer henholdsvis 4,1 prosent og 6,3 prosent på 7. trinn og 10. trinn at de «ikke trives noe særlig» eller «ikke i det hele tatt».

På vg1 svarer 88 prosent at de trives, mens 3 prosent svarer at de «ikke trives noe særlig» eller «ikke trives i det hele tatt». Andelen som trives på skolen, er ikke like høy på 7. og 10. trinn som i vg1. Likevel er det over 8 av 10 elever som svarer at de trives godt eller svært godt også på disse trinnene. Andelen som ikke trives, er henholdsvis 4 prosent og 5 prosent på 7. og 10. trinn.

Det er kun små forskjeller mellom gutter og jenter på de ulike trinnene når det gjelder trivsel på skolen. Kjønnsforskjellene er også små mellom yrkesfaglige og studieforberedende utdanningsprogram. Ser vi på utdanningsprogram i vg1, er det flest elever på idrettsfag som svarer at de trives på skolen.

Det er heller ikke store forskjeller mellom fylkene i andel elever som trives på skolen. Oslo har den høyeste andelen elever som trives på skolen på både 7. trinn og 10. trinn. 85 prosent av elevene svarer her at de trives godt eller svært godt. Også i Buskerud, Akershus, Telemark og Vestfold er det 85 prosent av elevene på 7. trinn som trives godt eller svært godt. Troms har den laveste andelen av elever som trives godt på 7. trinn med 76 prosent. Finnmark har den laveste andelen på 10. trinn med 74 prosent. I vg1 varierer andelen elever som trives på skolen mellom det laveste nivået i Troms med 85 prosent og det høyeste nivået i Innlandet, med 89 prosent.

Hva kjennetegner gruppen elever som opplever mobbing?

I gruppen elever som svarer at de blir mobbet, er det rundt halvparten på 7. trinn og vg1 som svarer at de, til tross for at de opplever mobbing, likevel trives godt på skolen. På 10. trinn er det rundt 4 av 10 som svarer at de trives godt, selv om de også svarer at de opplever mobbing. Slike resultater antyder at elevene opplever alvorligheten av mobbingen ulikt. I gruppen elever som svarer at de ikke blir mobbet, er det til sammenligning 90 prosent som svarer at de trives godt på skolen på 7. trinn og vg1, og 87 prosent på 10. trinn.

Klart flere i gruppen med elever som opplever mobbing enn de som ikke opplever mobbing svarer at de «aldri» eller «sjelden» har medelever å være sammen med i friminuttene. Det er også langt flere elever som svarer dette på 10. trinn og vg1, enn på 7. trinn. Mens det er 5 prosent av elevene som opplever mobbing i 7. trinn som «aldri» eller «sjelden» har noen å være sammen med i friminuttene, er tilsvarende tall for elever på 10. trinn og vg1 19 prosent. Denne andelen har også økt de siste tre årene for både elever på 10. trinn og vg1. Andelen på 10. trinn øker fra 14 prosent i 2021 og for elever i vg1 har andelen økt fra 15 prosent i 2022.

Ser vi på gruppen som svarer at de ikke blir mobbet, er andelen langt lavere. Det er 1,3 prosent på 10. trinn og 0,6 prosent på 7. trinn som svarer at de «aldri» eller «sjelden» har medelever å være sammen med i friminuttene.

I Elevundersøkelsen svarer også elevene på i hvilken grad de er enige i utsagnet «Jeg gleder meg til å gå på skolen». Å glede seg er en mer positiv ladet følelse enn å trives, og det er ikke overraskende færre elever som svarer at de gleder seg til å gå på skolen enn som svarer at de trives godt. Andelen elever som svarer at de er enige i at de gleder seg til å gå på skolen er rundt dobbelt så høy blant de som ikke opplever mobbing, enn blant de som opplever mobbing.

Ser vi på gruppen som opplever mobbing, er det flere på vg1 og 7. trinn enn på 10. trinn som gleder seg til å gå på skolen. 34 prosent av elevene som opplever mobbing på vg1 svarer at de, til tross for at de opplever mobbing, likevel gleder seg til å gå på skolen. Tilsvarende tall for 7. trinn er 31 prosent og 19 prosent på 10. trinn. Når vi ser på utviklingen de siste tre årene, ser vi en nedgang i andelene for alle de tre trinnene. Størst er nedgangen på 10. trinn med 7 prosentpoeng om vi sammenligner med tallene i 2021.