Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til lærere

Spørsmål til lærere om fagfornyelsen

Undersøkelsen er basert på spørsmål til lærere om deres oppfatning av fagfornyelsen, og sammenligner med tilsvarende spørsmål i 2020. En høyere andel lærere svarer nå at de har tilstrekkelig kompetanse til å gjennomføre fagfornyelsen.

Hovedfunn

Hva svarer Skole-Norge?

  • To av tre lærere svarer at de har tilstrekkelig kompetanse til å gjennomføre fagfornyelsen. Denne andelen har økt betydelig siden 2020. Lærere som har gjennomført kompetanseutvikling, opplever i større grad at de har tilstrekkelig kompetanse.
  • To av tre lærere svarer at de sjelden eller aldri bruker planleggingsverktøyet i den digitale læreplanvisningen. I 2024 er det færre lærere som bruker planleggingsverktøyet til å samarbeide med andre lærere eller koordinere på tvers av fag, sammenlignet med 2020.
  • En høyere andel lærere regner seg i 2024 som godt eller veldig godt forberedt på å inkludere de tverrfaglige temaene i egen undervisning, sammenlignet med 2020. Andelen er høyest når det gjelder bærekraftig utvikling (73 prosent), fulgt av demokrati og medborgerskap (71 prosent), og lavest for folkehelse og livsmestring (67 prosent).

    Evaluering av fagfornyelsen