Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til lærere
Spørsmål til lærere om fagfornyelsen
Undersøkelsen er basert på spørsmål til lærere om deres oppfatning av fagfornyelsen, og sammenligner med tilsvarende spørsmål i 2020. En høyere andel lærere svarer nå at de har tilstrekkelig kompetanse til å gjennomføre fagfornyelsen.
Hovedfunn
Hva svarer Skole-Norge?
«Spørsmål til Skole-Norge» blir gjennomført to ganger årlig på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Dette er en ekstra spørring til lærere i grunnskolen og i videregående opplæring. Lærerne har svart på spørsmål knyttet til fagfornyelsen.
- To av tre lærere svarer at de har tilstrekkelig kompetanse til å gjennomføre fagfornyelsen. Denne andelen har økt betydelig siden 2020. Lærere som har gjennomført kompetanseutvikling, opplever i større grad at de har tilstrekkelig kompetanse.
- To av tre lærere svarer at de sjelden eller aldri bruker planleggingsverktøyet i den digitale læreplanvisningen. I 2024 er det færre lærere som bruker planleggingsverktøyet til å samarbeide med andre lærere eller koordinere på tvers av fag, sammenlignet med 2020.
- En høyere andel lærere regner seg i 2024 som godt eller veldig godt forberedt på å inkludere de tverrfaglige temaene i egen undervisning, sammenlignet med 2020. Andelen er høyest når det gjelder bærekraftig utvikling (73 prosent), fulgt av demokrati og medborgerskap (71 prosent), og lavest for folkehelse og livsmestring (67 prosent).
Evaluering av fagfornyelsen
Svarene fra undersøkelsen er samlet inn til EVA2020-prosjektet (Evaluering av fagfornyelsen: Intensjoner, prosesser og praksiser) som gjennomføres av det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo. EVA2020 inngår i evalueringen av LK20/LK20S, et større evalueringsprogram som er igangsatt og finansiert av Utdanningsdirektoratet. I EVA2020-prosjektet vil materialet fra undersøkelsen analyseres videre og settes i en større sammenheng.
Det er til sammen 743 lærere som har besvart undersøkelsen. Av disse er 304 grunnskolelærere, og 439 er lærere på videregående. Det er noe geografisk skjevfordeling blant lærerne som har svart. Den lave deltakelsen gjør at funnene må tolkes med varsomhet.