Samfunnskunnskap (SAK01‑01)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål

  • og
    dagsaktuelle temaer eller debatter ved å
    samfunnsfaglige metoder, kilder og digitale ressurser, og argumentere for egne og andres meninger og verdier
  • hvordan interesser og ideologisk ståsted påvirker våre argumenter og valg av kilder, og
    over hvordan det gir seg utslag i forskjellige meninger
  • sosialisering og
    hvordan identiteten og selvfølelsen til ungdom blir påvirket gjennom sosialisering
  • hvordan personlig økonomi, kommersiell påvirkning og forbruk påvirker enkeltpersoner, grupper og samfunnet
  • over utfordringer i sammenheng med grensesetting og
    ulike verdier, normer og lover som gjelder kjønn, seksualitet og kropp
  • over egne digitale spor,
    hvem som har tilgang til sporene, og
    hvordan data og personopplysninger kan brukes eller misbrukes
  • innhente informasjon om forskjellige former for sosial ulikhet i Norge og
    sammenhengen mellom ulikhet og utenforskap
  • over likheter og ulikheter i kulturuttrykk, identitet og levesett innenfor og mellom majoritet og minoritet i Norge og Sápmi/Sábme/Sáepmie
  • og
    hvordan organiseringen av samfunnet og arbeidslivet i Norge har endret seg, og
    hvordan den nordiske samfunnsmodellen møter utfordringer enkeltpersoner og samfunnet står overfor
  • og
    hvordan næringsgrunnlag, innovasjon og teknologi former og påvirker arbeidsliv og lokalsamfunn i Norge
  • over hva det innebærer å være medborger, og
    hvordan politiske systemer er organisert i forskjellige land og områder
  • hvordan utøvelse av makt påvirker enkeltpersoner og samfunn
  • grunnlaget for menneskerettighetene og
    og gi eksempler på brudd på menneskerettighetene nasjonalt eller globalt
  • årsaker til og tiltak som kan forebygge rasisme, diskriminering og hatefulle ytringer, og
    grensene for ytringsfriheten
  • en utfordring eller en konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og
    hvordan utfordringen eller konflikten påvirker forskjellige grupper
  • sammenhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i et globalt og bærekraftig perspektiv

Underveisvurdering

Standpunktvurdering