Samfunnsfag samisk (SAF02‑04)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter 4. trinn

  • utforske
    og
    presentere
    samfunnsfaglige spørsmål, søke etter informasjon i ulike kilder og
    vurdere
    hvor nyttig informasjonen er til å belyse spørsmålene
  • utforske
    samisk lokalhistorie, kulturminner og hvordan mennesker levde i den tiden kulturminnene er fra, og
    sammenligne
    med hvordan vi lever i dag
  • beskrive
    kultur- og naturlandskap i Norge og samtale om hvordan geografiske og historiske kilder, inkludert kart og fortellinger, kan gi innsikt i landskap
  • samtale om hvorfor det oppstår konflikter i skole- og nærmiljøet, lytte til andres mening og
    samarbeide
    med andre om å finne konstruktive løsninger
  • presentere
    menneskerettigheter og rettigheter barn har, og
    reflektere
    over hvorfor disse rettighetene finnes
  • reflektere
    over hvorfor samene har urfolksstatus i Norge, og
    beskrive
    sentrale trekk ved samisk kultur- og samfunnsliv før og nå, med vekt på eget samfunn
  • utforske
    og gi eksempler på noen sider ved bærekraftig utvikling, inkludert samisk tradisjonell kunnskap
  • reflektere
    over sammenhengen mellom personlig økonomi og forbruk hos den enkelte
  • samtale om identitet, mangfold og fellesskap og
    reflektere
    over hvordan det kan oppleves ikke å være del av fellesskapet
  • samtale om regler og normer for personvern, deling og beskyttelse av informasjon og om hva det vil si å
    bruke
    dømmekraft i digital samhandling
  • samtale om grenser knyttet til kropp, hva vold og seksuelle overgrep er, og hvor man kan få hjelp hvis man blir utsatt for vold og seksuelle overgrep
  • reflektere
    over hvem som har makt, og hva et demokrati er, og
    utvikle
    forslag til hvordan man kan være med på å påvirke beslutninger
  • samtale om noen viktige offentlige institusjoner og virksomheter i Norge og Sápmi/Sábme/Saepmie og
    reflektere
    over hva de betyr for menneskers liv

Underveisvurdering