Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter kommunikasjon, kunde og arbeidsliv

  • analysere oppdrag og bestillinger fra kunder og bruke opplysningene i arbeidsprosessene
  • visualisere egne ideer overfor kunder og samarbeidspartnere
  • utvikle og presentere produkter og tjenester
  • vurdere og gjøre rede for ressursutnyttelse og kvalitet i produksjon, og reflektere over hvordan bærekraftige valg i eget arbeid kan påvirke samfunnet og naturen
  • bruke ulike kommunikasjonsformer i samhandling med kunder og samarbeidspartnere
  • beskrive og bruke markedsføring og salgsprosesser i forbindelse med produkter og tjenester
  • beregne pris på produkter og tjenester og vurdere lønnsomheten i en bestilling
  • anvende strategier for å møte og mestre forventninger fra kunder og andre
  • reflektere over ulike livsfaser, behov, kultur og tradisjoner, og bruke dette i kundeveiledning
  • vurdere og bruke gjeldende regler for helse, miljø og sikkerhet i eget praktisk arbeid
  • beskrive hvilke krav og forventninger som stilles til en profesjonell yrkesutøver, og reflektere over egen praksis
  • gjøre rede for og vurdere hvordan partene i arbeidslivet samarbeider for å utvikle et bedre arbeidsliv

Underveisvurdering

Standpunktvurdering