Vurdering av orden og oppførsel
Vurdering av orden og oppførsel skal fremme sosial læring, bidra til et trygt og godt skolemiljø og gi informasjon om elevens orden og oppførsel. Eleven skal få veiledning og reflektere over egen orden og oppførsel.
Orden – eleven er punktlig, forberedt og følger opp arbeidet.
Oppførsel – eleven viser hensyn og respekt for andre.
Hovedpunkter
- Alle elever skal ha underveisvurdering i orden og oppførsel.
- Underveisvurderingen i orden og i oppførsel skal gis jevnlig og brukes til å fremme sosial læring.
- Elevene skal ha halvårsvurdering i orden og i oppførsel som en del av underveisvurderingen.
- Alle elever skal få halvårsvurdering uten karakter gjennom hele opplæringsløpet. Fra 8. trinn skal denne karakteren gis med karakter.
- Fra 10. trinn skal alle elever få standpunktkarakter i orden og oppførsel. Karakteren skal gi uttrykk for eleven sin orden eller oppførsel.
- Karakterene som brukes i halvårsvurderinger og standpunktvurderingen for orden og for oppførsel er «god», «nokså god» og «lite god».
Grunnlaget for vurdering i orden og oppførsel er skolereglene
Alle skoler skal ha skoleregler om orden og oppførsel. Skolereglene kan også si hvilke tiltak som kan brukes dersom elever bryter reglementet.
Elevene skal være kjent med hvordan skolereglene blir brukt for å vurdere orden og oppførsel. En må derfor kunne utlede fra skolereglene hva som anses som god orden og hva som anses som god oppførsel.
I motsetning til vurdering i fag, kan både elevens forutsetninger og fravær inngå som en del av vurderingen i orden og oppførsel. Det ikke legges vekt på enkelthendelser med mindre de er særlig klanderverdige eller grove. Vurderingen skal ta hensyn til forutsetningene til elevene.
Du kan lese mer om skoleregler og sosial læring gjennom arbeid med fag.
Halvårs- og standpunktvurderingen
Karakterskalaen som skal benyttes for halvårsvurdering fra 8. trinn og standpunktvurdering fra 10. trinn i orden og i oppførsel, skiller seg fra vurdering i fag. Elevene starter på karakteren god, og kan gå fra «god» til «nokså god» eller til «lite god».
Det skal jevnlig gjøres en vurdering av elevens orden og oppførsel opp mot skolereglene. Elever med normalt god orden eller oppførsel vil få karakteren «god».
Halvårsvurdering skal gjennomføres midt i opplæringsperioden, og ved avslutningen av skoleåret gjennom hele opplæringen. Den skal gi informasjon om hvordan eleven sin orden og oppførsel er vurdert opp mot skolereglene. Halvårsvurderingen skal også gi veiledning om hvordan eleven kan forbedre sin orden og oppførsel.
Kontaktlærer skal gi halvårsvurdering i orden og oppførsel etter samråd med de andre lærerne til eleven.
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for eleven sin orden eller oppførsel etter avsluttet opplæring på 10. trinn og videregående opplæring. Elever som har nokså god eller lite god orden eller oppførsel tidligere i opplæringen, kan likevel oppnå karakteren god i standpunktvurderingen, dersom de har vist forbedring.
Rektor skal drøfte standpunktkarakterene med lærerne til eleven før de blir fastsatt.
Orden og oppførsel er omtalt i
Opplæringsforskrift §§ 9-2, 9-4, 9-6, 9-12, 9-14 og 9-17 og privatskoleforskrift §§ 6-3, 6-5, 6-6, 6-12, 6-14 og 6-17.