Læreplan i samisk som førstespråk (SFS1-02)

Utgått


Denne læreplanen er utgått.

Etter Vg2 - studieforberedende utdanningsprogram

Muntlig kommunikasjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • bruke fagkunnskap fra egne programfag i foredrag og diskusjoner om skole, samfunn og arbeidsliv
  • vurdere og gi tilbakemelding på egne og andres muntlige presentasjoner
  • tolke saker som angår skolen fra norsk til samisk
  • analysere og gjøre rede for kommunikasjonsmåter og kommunikasjonsstrategier i samiske samfunn før og nå
  • sammenligne samiske og andre urfolks tekster og vurdere tekstenes betydning for kultur- og identitetsutvikling
  • samtale om hovedperiodene i samisk litteraturhistorie og sammenligne med nordisk litteraturhistorie

Skriftlig kommunikasjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • lese enkle tekster på de andre samiske språkene
  • lese tekster skrevet i eldre ortografi og sammenligne med dagens ortografi
  • analysere tekster i ulike sjangere for å kunne ta stilling til spørsmål tekstene tar opp og verdier de representerer
  • velge passende sjanger, virkemidler og språkbruk ved produksjon av tekst
  • beskrive og vurdere egne lese-og skrivestrategier
  • lese og analysere et representativt utvalg av litteratur og tekster, skjønnlitteratur og sakprosa, knyttet til perioden før 1965

Tradisjonell kunnskap

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • gjøre rede for joiketradisjonen og joikens status, verdi og situasjon før og nå
  • sammenligne samisk og norsk sang- og salmetradisjon

Språket i bruk

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • gjøre rede for samisk språkhistorie
  • diskutere hvordan språkets status i samfunnet har påvirket samenes språkkunnskaper, tospråklighet og selvfølelse
  • vurdere Samelovens språkregler og Sametingets opprettelse i forhold til språksituasjon og tospråklighet
  • drøfte hvordan skole, samfunn og arbeidsliv kan støtte opp om tospråklighet
  • bruke setningsanalyse og fagtermer i beskrivelse av språk

Side 11 Av 14

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!