Læreplan i samisk som førstespråk (SFS1-02)

Utgått


Denne læreplanen er utgått.

Etter 7. årstrinn

Muntlig kommunikasjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • opptre i ulike språkroller gjennom rollespill og drama, opplesing, intervju og presentasjoner
  • lede et møte
  • lytte til andre, uttrykke og grunngi egne standpunkter og vise respekt for andres
  • presentere et fagstoff muntlig med eller uten hjelpemidler
  • diskutere hvordan språk kan uttrykke og skape holdninger til enkeltindivider og grupper av mennesker
  • bruke samiske ord og uttrykk bevisst
  • lese lengre skjønnlitterære tekster, barne-og ungdomslitteratur og sakprosatekster og uttrykke forståelse og leseopplevelser
  • lese andre urfolks tradisjonelle fortellinger og sammenligne disse med samiske eventyr og fortellinger

Skriftlig kommunikasjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • bruke varierte lesestrategier for å lese ulike typer tekst i ulikt tempo
  • utvikle egen tekst fra ide til produkt, og vurdere tekstens utvikling på grunnlag av respons
  • presentere egne leseerfaringer fra skjønnlitteratur og fagbøker og bruke disse erfaringene som grunnlag for eget skriftlig arbeid
  • vurdere egne og andres tekster
  • bruke kilder og oppslagsverk i arbeid med tekster
  • skrive sammenhengende med personlig og funksjonell håndskrift
  • bruke digitale skriveverktøy i skriveprosesser og i produksjon av interaktive tekster
  • benytte biblioteket, samiske oppslagsverk, samiske medier og digitale informasjonskanaler på en målrettet måte

Tradisjonell kunnskap

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • bruke ord og begreper for vær og føre, og fortelle om merkedager og værtegn
  • innhente informasjon i sitt eget lokalmiljø om diiddat/dijda og ordtak og om hvordan de brukes i hverdagen
  • bruke ord og begreper knyttet til tradisjonelle arbeidsoppgaver og samtale om hva birgejupmi/bierggim/bïerkenidh er

Språket i bruk

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • gjøre rede for hvordan ordavledninger og sammensatte ord blir laget og hvordan tilpasse lånord
  • påvise hvordan språket forandrer seg i forhold til situasjon, tid og sted
  • skille mellom helsetning og leddsetning, og bruke ulike setningskonstruksjoner
  • strukturere tekst etter tidsrekkefølge og tema og skape sammenheng mellom setninger og avsnitt
  • gjøre rede for hvordan majoritetsspråkene har påvirket og fortsatt påvirker det samiske språket
  • beskrive egenarter i egen dialekt i forhold til skriftspråket
  • fortelle om språkområdene i Sápmi/Sábme/Saepmie

Side 8 Av 14

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!