Læreplan i samisk som førstespråk (SFS1-02)

Utgått


Denne læreplanen er utgått.

Etter påbygging til generell studiekompetanse – yrkesfaglige utdanningsprogram

Muntlig kommunikasjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • bruke fagkunnskap fra egne programfag i foredrag og diskusjoner om skole, samfunn og arbeidsliv
  • vurdere og gi tilbakemelding på egne og andres muntlige presentasjoner
  • analysere og gjøre rede for kommunikasjonsmåter og kommunikasjonsstrategier i samiske samfunn før og nå
  • samtale om kommunikasjonsmåter i ulike kulturer
  • tolke og bruke kunnskap om tolking i praktiske tolkesituasjoner
  • samtale om hovedperiodene i samisk litteraturhistorie og sammenligne med nordisk litteraturhistorie
  • sammenligne samiske og andre urfolks tekster og vurdere tekstenes betydning for kultur- og identitetsutvikling
  • sammenligne og vurdere samiske og andre urfolks fiktive tekster og sakstekster i en kulturell kontekst

Skriftlig kommunikasjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • bruke et bredt spekter av språklige virkemidler i egen skriving, både i skjønnlitteratur og sakprosa
  • velge passende sjanger, virkemidler og språkbruk ved produksjon av tekst
  • lese enkle tekster på de andre samiske språkene
  • lese tekster skrevet i eldre ortografi og sammenligne med dagens ortografi
  • beskrive og vurdere egne lese-og skrivestrategier
  • gjennomføre og presentere en selvvalgt fordypningsoppgave med språklig, litterært eller annet samisk emne
  • undersøke ideologier i tekster og vurdere kilder og media
  • oversette og tilpasse andres tekster fra norsk til samisk
  • skrive fagtekster etter vanlige normer for fagskriving
  • skrive klart disponerte tekster med tydelig fokus og saklig argumentasjon
  • lese og analysere et representativt utvalg av litteratur og tekster, skjønnlitteratur og sakprosa, knyttet til perioden før 1965
  • lese og analysere et representativt utvalg av tekster, skjønnlitteratur og sakprosa, knyttet til perioden 1965 - 1995 og diskutere hvordan periodens samfunnsmessige og kulturelle trekk gjenspeiles i tekstene
  • lese og analysere et representativt utvalg av tekster, skjønnlitteratur og sakprosa, knyttet til perioden etter 1995

Tradisjonell kunnskap

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • gjøre rede for joiketradisjonen og joikens status og situasjon i dagens samfunn
  • sammenligne samisk og norsk sang- og salmetradisjon
  • gjøre rede for samisk fortellertradisjon
  • fortelle eventyr ved å bruke elementer fra samisk fortellertradisjon
  • sammenligne samiske eventyr med andre urfolks eventyr og eventyr fra andre kulturer

Språket i bruk

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • forklare grammatiske særtrekk ved samisk språk og sammenligne med andre språk og forklare hvilke konsekvenser dette får i oversettingsarbeid
  • bruke setningsanalyse og fagtermer i beskrivelse av språk
  • gjøre rede for forholdet mellom muntlig og skriftlig språk
  • identifisere variasjoner innenfor de samiske språkene
  • lytte og lese tekster fra de andre samiske språkene og samtale om likheter og ulikheter
  • gjøre rede for samisk språkhistorie og sammenligne hovedlinjene i samisk språkhistorie med de nordiske språkenes historie
  • diskutere hvordan språkets status i samfunnet har påvirket samenes språkkunnskaper, tospråklighet og selvfølelse og hvordan skole, samfunn og arbeidsliv kan støtte opp om tospråklighet
  • vurdere Samelovens språkregler og Sametingets opprettelse i forhold til språksituasjon og tospråklighet
  • diskutere sider ved samisk språkpolitikk og kulturutvikling
  • sammenligne samisk språksituasjon med språksituasjonen til andre urfolk

Side 13 Av 14

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!