Læreplan i kvensk eller finsk som 2. språk (FIN1-03)

Utgått


Denne læreplanen er utgått.

Mer om gyldighet og innføring av ny læreplan

Etter 10. årstrinn

Språklæring

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • utnytte ulike situasjoner og arbeidsmåter for å lære seg kvensk eller finsk
  • identifisere vesentlige språklige likheter og ulikheter mellom kvensk eller finsk og norsk og utnytte dette i egen språklæring
  • bruke hjelpemidler kritisk og selvstendig
  • bruke grunnleggende terminologi for å beskrive formverk og tekststrukturer
  • beskrive og vurdere eget arbeid med å lære kvensk eller finsk

Kommunikasjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • beherske et ordforråd som dekker dagligdagse situasjoner
  • bruke grunnleggende regler og mønstre for uttale, intonasjon, rettskriving, grammatikk og ulike setningstyper
  • delta i samtaler knyttet til dagligdagse situasjoner
  • uttrykke egen mening om ulike emner
  • bruke høflighetsuttrykk og situasjonsrelaterte uttrykk tilpasset ulike sammenhenger
  • lese og forstå tekster av ulik lengde og i ulike sjangere
  • bruke lytte-, tale- og skrivestrategier tilpasset formålet
  • gi en kort muntlig og skriftlig presentasjon av et selvvalgt emne
  • skrive tekster som forteller, beskriver eller formidler informasjon
  • uttrykke seg om valuta, mål og vekt
  • bruke digitale verktøy for å finne informasjon og som redskap for å lage tekster

Kultur, samfunn og litteratur

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • diskutere unge menneskers levesett, omgangsformer, livssyn og verdier i Norge og i Finland
  • fortelle om noen personer, steder og begivenheter fra Finland
  • beskrive noen geografiske ulikheter mellom Norge og Finland
  • sammenligne kvener/norskfinner med andre norske minoriteter og urfolk
  • lese og diskutere et representativt utvalg litterære tekster fra ulike sjangere fra Nordkalotten
  • lage og samtale om egne muntlige eller skriftlige tekster inspirert av litteratur, film, musikk og annen kunst

Side 9 Av 14

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!