Analyse 2025

Gjennomføring av videregående opplæring

Det er generelt små endringer i andelen elever som fullfører og består videregående opplæring. 

Hovedfunn

  • 82 prosent av elevene fullførte med studie- eller yrkeskompetanse. 
  • Fullføring på normert tid øker litt innen studieforberedende.
  • Idrettsfag har høyest fullføring – 93 prosent.
  • 12 prosent av unge i alderen 16–25 år er uten og utenfor videregående opplæring.
  • Andelen unge uten og utenfor videregående opplæring øker svakt fra i fjor.

Andelen som fullfører og består endrer seg lite

82 prosent av dem som begynte i vg1 i 2018 fullførte med enten studie- eller yrkeskompetanse i løpet av 5/6 år. Det er en liten nedgang på 0,2 prosentpoeng fra 2017-kullet. Også andelen som fullfører på normert tid går litt ned, med 0,3 prosentpoeng. 72 prosent av 2018-kullet fullførte på normert tid.

Når vi ser på de studieforberedende og yrkesfaglige utdanningsprogrammene hver for seg, er utviklingen enten positiv eller stabil sammenlignet med 2017-kullet. At andelen som fullfører og består videregående opplæring totalt sett går litt ned har sammenheng med at flere av elevene i 2018-kullet startet på et yrkesfaglig utdanningsprogram. Fullføringsandelen er generelt lavere på de yrkesfaglige enn de studieforberedende utdanningsprogrammene.

Andelen som fullfører og består innen to år etter normert tid øker marginalt sammenlignet med 2017-kullet for både studieforberedende og yrkesfaglige utdanningsprogram. Av 2018-kullet fullførte og besto 91 prosent av elevene som begynte på et studieforberedende og 71 prosent av elevene som begynte på et yrkesfaglige utdanningsprogram.

Andelen som fullfører og består på normert tid fortsetter å øke litt for studieforberedende utdanningsprogram, mens det er ingen ytterligere økning for de yrkesfaglige utdanningsprogrammene. Sammenlignet med 2016-kullet har andelen av elevene på studieforberedende som fullfører på normert tid økt med nesten 5 prosentpoeng. Denne økningen må ses i sammenheng med avlyste eksamener i pandemiårene. Elevene som startet i vg1 i 2018 fikk avlyst sine eksamener på både vg2 og vg3. Andelen av 2018-kullet som gjennomfører på normert tid er henholdsvis 87 prosent for studieforberedende og 53 prosent for yrkesfaglige utdanningsprogram.

Både på studieforberedende og yrkesfaglige utdanningsprogram er det 5 prosentpoeng flere jenter enn gutter som fullfører og består innen to år etter normert tid.

Høyest fullføring i Oslo

Oslo har den høyeste fullføringsandelen. Nær 86 prosent av elevene som startet i videregående opplæring høsten 2018 fullførte innen to år etter normert tid. Fullføringsandelen er lavest i Finnmark med 75 prosent.

Elevenes fullføringsstatus henger tett sammen med elevenes karakterer fra grunnskolen (se Tabell 12967 Statistisk sentralbyrå). I tillegg kan elever på yrkesfag ha utfordringer med å få læreplass (Utdanningsdirektoratet 2025). Høye karakterer fra grunnskolen og en relativt lav andel elever som velger yrkesfag er viktige forklaringer på hvorfor Oslo har høyest fullføringsandel.

Sammenlignet med 2017-kullet øker andelen som fullfører og består i seks av fylkene. Økningen er størst i Finnmark, med 2,3 prosentpoeng opp. Størst nedgang er det i Buskerud. Andelen som fullfører innen to år etter normert tid går der ned med 2,4 prosentpoeng.

*Nord- og Sør-Trøndelag ble slått sammen til Trøndelag i 2018.

Hvert år fullfører omtrent 2,5 prosent av elevene med planlagt grunnkompetanse. Andelen som fullfører med planlagt grunnkompetanse er høyest i Østfold og Buskerud, med henholdsvis 4,7 og 3,9 prosent. I Troms og Sogn og Fjordane fullfører kun 1,3 prosent av elevene med planlagt grunnkompetanse. Disse elevene er ikke inkludert i andelen elever som fullfører med studie- eller yrkeskompetanse.

Høyest fullføring på idrettsfag

Det er store forskjeller mellom de ulike utdanningsprogrammene i hvor mange av elevene som fullfører og består. Av de studieforberedende utdanningsprogrammene har idrettsfag den høyeste fullføringsandelen – 93 prosent. Restaurant- og matfag er det yrkesfaglige utdanningsprogrammet som har den laveste andelen elever som fullfører – 54 prosent.

Den lave fullføringsandelen på restaurant- og matfag skyldes både at mange elever slutter og at mange fullfører med planlagt grunnkompetanse, henholdsvis 24 og 15 prosent. Andelen som slutter innen de har fullført opplæringen er størst innen design og håndverk – 29 prosent.  

Sammenlignet med 2017-kullet, øker fullføringsandelen mest på kunst, design og arkitektur, men nedgangen er størst på design og håndverk.

Litt flere unge uten og utenfor videregående opplæring

I aldersgruppen 16–25 år er det 12 prosent som ikke deltar i videregående opplæring, og som heller ikke har fullført og bestått videregående opplæring tidligere. I 2024 utgjorde disse 80 000 unge.

Det er flere gutter enn jenter uten og utenfor videregående opplæring. Dette gjelder 14 prosent av guttene og 10 prosent av jentene.  

Trenden har lenge vært færre og færre unge uten og utenfor videregående opplæring, men i 2023 snudde utviklingen. Også i 2024 øker andelen litt sammenlignet med 2023, med 0,3 prosentpoeng. Veksten i unge uten og utenfor videregående opplæring det siste året skyldes en økning i de som er 16–21 år. Blant dem som er eldre enn 21 år er det en svak nedgang i andelen uten og utenfor videregående opplæring.

Det er naturlig å se økningen i unge uten og utenfor i sammenheng med de mange flyktningene fra Ukraina, som ble bosatt i Norge i 2022, 2023 og 2024 (SSB 2025). Avviket mellom bosatte og registrerte i videregående opplæring kan blant annet skyldes at nyankomne ungdommer deltar i et kommunalt opplæringstilbud, venter på dokumentasjon på at de har fullført videregående opplæring i hjemlandet eller velger å følge ukrainsk opplæring via fjernundervisning (Utdanningsdirektoratet 2023).

Halvparten av unge uten og utenfor videregående er i arbeid

Av de 80 000 i alderen 16–25 år som verken har bestått eller befinner seg i videregående opplæring i 2024, er nesten halvparten i arbeid. Andelen i arbeid har vært stabil de siste fem årene.

Andelen unge uten og utenfor varierer fra 17 prosent i Finnmark til 11 prosent i Rogaland og Oslo. Samtidig har Finnmark den høyeste andelen unge i arbeid. 57 prosent av unge uten og utenfor i Finnmark er i jobb.  I Nord-Norge er generelt en større andel av de uten og utenfor videregående i arbeid.