Teknologi og forskningslære (TNF01‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter teknologi og forskningslære 1
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke kravspesifikasjon og arbeidstegninger i arbeid med å utvikle og teste funksjonelle produkter
Kjerneelementet naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter handler om de prosessene og metodene som brukes i forsknings- og utviklingsarbeid. Videre handler det om å forstå og bruke det naturvitenskapelige språket og naturvitenskapelige måter å tenke på for å forklare fenomener og hendelser. Det handler også om å bruke kunnskap i praksis, om å se kunnskapen i et historisk perspektiv og om å planlegge og gjennomføre ingeniørarbeid og forsknings- og utviklingsrelatert arbeid.
Kjerneelementet teknologi og design handler om å planlegge, bygge og teste teknologiske produkter og å vurdere og bruke ulike verktøy, materialer og byggemåter. Videre handler det om å feilsøke systematisk og vurdere funksjonaliteten til ulike produkter. Kjerneelementet teknologi og design handler også om å lage produkter ved å programmere og modellere, og bruke sensorer og styringssystemer, for å simulere og visualisere virkeligheten.
- utvikle og teste et produkt som inneholder en mikrokontroller, og vurdere muligheter for utvidelser og forbedringer
Kjerneelementet teknologi og design handler om å planlegge, bygge og teste teknologiske produkter og å vurdere og bruke ulike verktøy, materialer og byggemåter. Videre handler det om å feilsøke systematisk og vurdere funksjonaliteten til ulike produkter. Kjerneelementet teknologi og design handler også om å lage produkter ved å programmere og modellere, og bruke sensorer og styringssystemer, for å simulere og visualisere virkeligheten.
- utforske og bruke analoge og digitale signaler fra sensorer og beskrive sensorenes ulike bruksområder
Kjerneelementet naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter handler om de prosessene og metodene som brukes i forsknings- og utviklingsarbeid. Videre handler det om å forstå og bruke det naturvitenskapelige språket og naturvitenskapelige måter å tenke på for å forklare fenomener og hendelser. Det handler også om å bruke kunnskap i praksis, om å se kunnskapen i et historisk perspektiv og om å planlegge og gjennomføre ingeniørarbeid og forsknings- og utviklingsrelatert arbeid.
Kjerneelementet teknologi og design handler om å planlegge, bygge og teste teknologiske produkter og å vurdere og bruke ulike verktøy, materialer og byggemåter. Videre handler det om å feilsøke systematisk og vurdere funksjonaliteten til ulike produkter. Kjerneelementet teknologi og design handler også om å lage produkter ved å programmere og modellere, og bruke sensorer og styringssystemer, for å simulere og visualisere virkeligheten.
- designe og lage et produkt som produserer empiriske data og presentere funn fra eget datamateriale
Kjerneelementet forskning handler om å formulere problemer og å planlegge, gjennomføre og dokumentere vitenskapelige undersøkelser. Det handler også om å forstå hvordan valg av metoder og kvaliteten på forarbeidet har betydning for resultatene. Videre handler det om å gjøre statistiske beregninger av data og om å bli kjent med forskning eller utviklingsarbeid på ulike nivåer.
Kjerneelementet teknologi og design handler om å planlegge, bygge og teste teknologiske produkter og å vurdere og bruke ulike verktøy, materialer og byggemåter. Videre handler det om å feilsøke systematisk og vurdere funksjonaliteten til ulike produkter. Kjerneelementet teknologi og design handler også om å lage produkter ved å programmere og modellere, og bruke sensorer og styringssystemer, for å simulere og visualisere virkeligheten.
- analysere datamateriale fra forsøk og reflektere over og teste om usikkerheten kan reduseres
Kjerneelementet forskning handler om å formulere problemer og å planlegge, gjennomføre og dokumentere vitenskapelige undersøkelser. Det handler også om å forstå hvordan valg av metoder og kvaliteten på forarbeidet har betydning for resultatene. Videre handler det om å gjøre statistiske beregninger av data og om å bli kjent med forskning eller utviklingsarbeid på ulike nivåer.
Kjerneelementet naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter handler om de prosessene og metodene som brukes i forsknings- og utviklingsarbeid. Videre handler det om å forstå og bruke det naturvitenskapelige språket og naturvitenskapelige måter å tenke på for å forklare fenomener og hendelser. Det handler også om å bruke kunnskap i praksis, om å se kunnskapen i et historisk perspektiv og om å planlegge og gjennomføre ingeniørarbeid og forsknings- og utviklingsrelatert arbeid.
- bruke kvantitativ metode i forsøk og vurdere påliteligheten til resultatene
Kjerneelementet forskning handler om å formulere problemer og å planlegge, gjennomføre og dokumentere vitenskapelige undersøkelser. Det handler også om å forstå hvordan valg av metoder og kvaliteten på forarbeidet har betydning for resultatene. Videre handler det om å gjøre statistiske beregninger av data og om å bli kjent med forskning eller utviklingsarbeid på ulike nivåer.
Kjerneelementet naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter handler om de prosessene og metodene som brukes i forsknings- og utviklingsarbeid. Videre handler det om å forstå og bruke det naturvitenskapelige språket og naturvitenskapelige måter å tenke på for å forklare fenomener og hendelser. Det handler også om å bruke kunnskap i praksis, om å se kunnskapen i et historisk perspektiv og om å planlegge og gjennomføre ingeniørarbeid og forsknings- og utviklingsrelatert arbeid.
- beskrive historisk utvikling av og virkemåten til et teknologisk produkt, og drøfte samfunnsnytten av dette
Kjerneelementet teknologi og design handler om å planlegge, bygge og teste teknologiske produkter og å vurdere og bruke ulike verktøy, materialer og byggemåter. Videre handler det om å feilsøke systematisk og vurdere funksjonaliteten til ulike produkter. Kjerneelementet teknologi og design handler også om å lage produkter ved å programmere og modellere, og bruke sensorer og styringssystemer, for å simulere og visualisere virkeligheten.
Kjerneelementet mennesket, naturvitenskapen og teknologien handler om hvordan naturvitenskap og teknologi er en del av vår kulturbakgrunn og en del av grunnlaget for levestandarden vår. Det handler også om hvordan teknologi kan gripe inn i vår hverdag på ulike måter, og om hvordan enkeltmennesker og samfunnet de lever i, har bidratt til teknologiutvikling. Videre handler det om kunnskap om hvilke forutsetninger som ligger til grunn for den teknologiske utviklingen, og å vurdere utfordringer ved teknologiske nyvinninger i et bærekraftig perspektiv. Kjerneelementet handler også om hvordan naturvitenskapelig og teknologisk kunnskap brukes og påvirker samfunnet og måten vi lever på.
- drøfte etiske problemstillinger knyttet til teknologisk utvikling
Kjerneelementet teknologi og design handler om å planlegge, bygge og teste teknologiske produkter og å vurdere og bruke ulike verktøy, materialer og byggemåter. Videre handler det om å feilsøke systematisk og vurdere funksjonaliteten til ulike produkter. Kjerneelementet teknologi og design handler også om å lage produkter ved å programmere og modellere, og bruke sensorer og styringssystemer, for å simulere og visualisere virkeligheten.
Kjerneelementet mennesket, naturvitenskapen og teknologien handler om hvordan naturvitenskap og teknologi er en del av vår kulturbakgrunn og en del av grunnlaget for levestandarden vår. Det handler også om hvordan teknologi kan gripe inn i vår hverdag på ulike måter, og om hvordan enkeltmennesker og samfunnet de lever i, har bidratt til teknologiutvikling. Videre handler det om kunnskap om hvilke forutsetninger som ligger til grunn for den teknologiske utviklingen, og å vurdere utfordringer ved teknologiske nyvinninger i et bærekraftig perspektiv. Kjerneelementet handler også om hvordan naturvitenskapelig og teknologisk kunnskap brukes og påvirker samfunnet og måten vi lever på.
- utforske hvordan en virksomhet arbeider med teknologi, og gjøre rede for virksomheten i et bærekraftsperspektiv
Kjerneelementet forskning handler om å formulere problemer og å planlegge, gjennomføre og dokumentere vitenskapelige undersøkelser. Det handler også om å forstå hvordan valg av metoder og kvaliteten på forarbeidet har betydning for resultatene. Videre handler det om å gjøre statistiske beregninger av data og om å bli kjent med forskning eller utviklingsarbeid på ulike nivåer.
Kjerneelementet teknologi og design handler om å planlegge, bygge og teste teknologiske produkter og å vurdere og bruke ulike verktøy, materialer og byggemåter. Videre handler det om å feilsøke systematisk og vurdere funksjonaliteten til ulike produkter. Kjerneelementet teknologi og design handler også om å lage produkter ved å programmere og modellere, og bruke sensorer og styringssystemer, for å simulere og visualisere virkeligheten.
Kjerneelementet mennesket, naturvitenskapen og teknologien handler om hvordan naturvitenskap og teknologi er en del av vår kulturbakgrunn og en del av grunnlaget for levestandarden vår. Det handler også om hvordan teknologi kan gripe inn i vår hverdag på ulike måter, og om hvordan enkeltmennesker og samfunnet de lever i, har bidratt til teknologiutvikling. Videre handler det om kunnskap om hvilke forutsetninger som ligger til grunn for den teknologiske utviklingen, og å vurdere utfordringer ved teknologiske nyvinninger i et bærekraftig perspektiv. Kjerneelementet handler også om hvordan naturvitenskapelig og teknologisk kunnskap brukes og påvirker samfunnet og måten vi lever på.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i teknologi og forskningslære 1. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de forstår og bruker informasjon for å planlegge og gjennomføre praktisk arbeid. Elevene viser og utvikler også kompetanse når de jobber utforskende og problemløsende for å planlegge, utføre og presentere arbeidet i faget. Videre viser og utvikler elevene kompetanse når de reflekterer rundt naturfaglige fenomener og sammenhenger.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får utforske naturvitenskapelige problemer gjennom å prøve ut, resonnere, argumentere og modellere. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i naturvitenskapelig arbeid. Elevene skal få mulighet til å prøve og feile. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å se sammenhenger mellom naturvitenskapelige erfaringer og teori.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter teknologi og forskningslære 1. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i teknologi og forskningslære 1 basert på kompetansen eleven har vist skriftlig, muntlig og praktisk ved å utforske naturvitenskapelige sammenhenger, bruke problemløsingsstrategier og reflektere over og argumentere for løsninger og modeller.