Kjemi (KJE01‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter kjemi 2
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- forstå og bruke kjemisk terminologi og fagspråk i fagleg kommunikasjon
- planleggje og gjennomføre forsøk, drøfte metode og tiltak for å redusere risiko og vurdere usikkerheit og feilkjelder i eigne og andre sine forsøk
- gjere greie for korleis naturvitskaplege modellar og teoriar blir utvikla, og reflektere over korleis samarbeid bidreg til kunnskapsutvikling i kjemi
- utforske redoksreaksjonar og bruke berekningar til å vurdere samanhengar mellom masse, ladning, spenning og energi i elektrokjemiske reaksjonar
- utforske likevekter og bruke masseverknadslova til å gjere berekningar og forklare observasjonar
- gjere greie for entropiomgrepet og bruke entropi og entalpi til å vurdere spontanitet og endringar i likevektsystem
- utforske og berekne pH i vassløysningar og drøfte betydninga av bufferar for regulering av pH i naturlege og industrielle prosessar
- utforske og gjere berekningar av kor løyselege ulike stoff er, og gjere vurderingar av løysingsevna i biologiske og industrielle prosessar
- utforske katalyserte reaksjonar og gjere greie for betydninga av katalysatorar i biologiske og industrielle prosessar
- gjere greie for reaksjonstypane addisjon, eliminasjon, substitusjon, hydrolyse og kondensasjon og bruke elektrostatiske krefter til å forklare nokre enkle reaksjonsmekanismar
- gjennomføre syntesar og gjere greie for faktorar som påverkar utbytte og reinleik i syntesar
- gjere greie for prinsipp for kromatografi og bruke kromatografi for å separere og analysere organiske stoffblandingar
- beskrive oppbygginga av nokre biologiske makromolekyl og vurdere korleis ytre faktorar kan påverke strukturen og eigenskapane til molekyla
- gi døme på produksjon, gjenvinning, deponering og nedbryting av nokre metall og nokre typar plast, og drøfte tiltak som er i samsvar med prinsipp for grøn kjemi
- utforske ei teoretisk eller praktisk problemstilling og drøfte og presentere funn
Undervegsvurdering
Undervegsvurderinga skal bidra til å fremje læring og til å utvikle kompetanse i kjemi 2. Elevane viser og utviklar kompetanse i faget når dei gjer eksperimentelle og utforskande aktivitetar, og når dei bruker kjemifaglege omgrep, terminologi, modellar og berekningar i forklaringar og resonnement. Vidare viser og utviklar elevane kompetanse i kjemi 2 når dei reflekterer over og vurderer kjemifaglege påstandar og informasjon.
Læraren skal leggje til rette for elevmedverknad og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsmåtar som opnar for å formulere og utforske problemstillingar i faget. Læraren skal vere i dialog med elevane om utviklinga deira i kjemi 2, og elevane skal få høve til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevane viser, skal dei få høve til å setje ord på kva dei opplever at dei får til, og reflektere over si eiga faglege utvikling. Læraren skal gi rettleiing om vidare læring og tilpasse opplæringa slik at elevane kan bruke rettleiinga for å utvikle kompetansen sin i kjemi 2.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal vere uttrykk for den samla kompetansen eleven har ved avslutninga av opplæringa etter kjemi 2. Læraren skal planleggje og leggje til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måtar som inkluderer forståing, refleksjon og kritisk tenking, i ulike samanhengar. Læraren skal setje karakter i kjemi 2 basert på kompetansen eleven har vist gjennom praktisk, skriftleg og munnleg arbeid i faget. Standpunktvurderinga skal òg vere basert på kompetansen eleven har vist ved å bruke kjemifagleg terminologi og kjemifaglege uttrykksformer i arbeid med faglege emne, samanhengar og problemstillingar.
