Kjemi (KJE01‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter kjemi 1
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- forstå og bruke kjemisk terminologi og reglar for namnsetjing i fagleg kommunikasjon
- planleggje og gjennomføre forsøk, estimere usikkerheit og vurdere feilkjelder, presentere resultat og argumentere for gyldigheita av resultat og konklusjonar
- bruke informasjon frå sikkerheitsdatablad til å gjere vurderingar knytte til helse, miljø og sikkerheit i praktisk arbeid
- bruke data, simuleringar og berekningar i tolkingar og til å trekkje konklusjonar
- bruke modellar til å forklare observasjonar og kjemiske fenomen, og argumentere for kva som er styrkane og avgrensingane ved modellane
- gjere greie for oppbygginga av periodesystemet og bruke kjerneladning og elektronkonfigurasjon til å forklare periodiske trendar
- gjere greie for kjemisk binding som elektrostatiske krefter som verkar mellom partiklar, og bruke dette til å forklare molekylgeometri og strukturen i, samansetjinga av og eigenskapane ved organiske og uorganiske stoff
- utforske og gjere berekningar på kjemiske reaksjonar og bruke observasjonar og teoretiske vurderingar til å identifisere reaksjonstype
- gjere berekningar med ulike einingar for konsentrasjon og bruke stoffkonsentrasjon i vurderingar av vass- og luftkvalitet
- gjennomføre volumetrisk og gravimetrisk titreranalyse og drøfte bruk av titreranalyse
- gjere greie for samanhengen mellom oppbygginga av atomet og absorpsjons- og emisjonsspektera til ulike grunnstoff og bruke spektroskopiske metodar i kvalitativ og kvantitativ analyse
- gjere greie for entalpi og bruke berekningar og forsøk til å utforske entalpiendringar i reaksjonar
- gjere greie for kollisjonsteori og utforske faktorar som påverkar reaksjonsfart og kjemisk likevekt
- utforske kor løyselege ulike stoff er, og gjere greie for kva betydning ladning, polaritet og temperatur har for kor løyselege stoffa er
- gjere greie for omgrepa syre, base, protolyse og pH og utforske eigenskapane til sterke og svake syrer og basar
- gjere greie for prinsipp for grøn kjemi og drøfte korleis bruk av prinsippa kan bidra til berekraftig utvikling
- presentere kjemifagleg innhald frå ulike kjelder, kritiske vurdere kjeldene og bruke relevant teori til å drøfte innhaldet
Undervegsvurdering
Undervegsvurderinga skal bidra til å fremje læring og til å utvikle kompetanse i kjemi 1. Elevane viser og utviklar kompetanse i faget når dei gjer eksperimentelle og utforskande aktivitetar, og når dei bruker kjemifaglege omgrep, terminologi, modellar og berekningar i forklaringar og resonnement. Vidare viser og utviklar elevane kompetanse i kjemi 1 når dei reflekterer over og vurderer kjemifaglege påstandar og informasjon.
Læraren skal leggje til rette for elevmedverknad og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsmåtar som opnar for å formulere og utforske problemstillingar i faget. Læraren skal vere i dialog med elevane om utviklinga deira i kjemi 1, og elevane skal få høve til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevane viser, skal dei få høve til å setje ord på kva dei opplever at dei får til, og reflektere over si eiga faglege utvikling. Læraren skal gi rettleiing om vidare læring og tilpasse opplæringa slik at elevane kan bruke rettleiinga for å utvikle kompetansen sin i kjemi 1.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal vere uttrykk for den samla kompetansen eleven har ved avslutninga av opplæringa etter kjemi 1. Læraren skal planleggje og leggje til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måtar som inkluderer forståing, refleksjon og kritisk tenking, i ulike samanhengar. Læraren skal setje karakter i kjemi 1 basert på kompetansen eleven har vist gjennom praktisk, skriftleg og munnleg arbeid i faget. Standpunktvurderinga skal òg vere basert på kompetansen eleven har vist ved å bruke kjemifagleg terminologi og kjemifaglege uttrykksformer i arbeid med faglege emne, samanhengar og problemstillingar.
