Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Overganger
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Læring og trivsel
  • Læreplanverket
  • Læreplaner
  • Vg2 duodji
  • Om fagene
  • Fagenes relevans og sentrale verdier

Vg2 duodji (DDU02‑03)
Fagenes relevans og sentrale verdier

  • Bokmål
  • Davvisámegiella
  • Julevsámegiella
  • Åarjelsaemiengïelese
  • Læreplan i Vg2 duodji (DDU02‑03) - Bokmål, PDF
  • Læreplan i Vg2 duodji (DDU02‑03) - Bokmål, Word
Til overordnet del

  • Forsiden av læreplanen
    • Fagenes relevans og sentrale verdier
    • Kjerneelementer
    • Tverrfaglige temaer
    • Grunnleggende ferdigheter
    • Materialkunnskap, duodji-/duodje-/duedtie-utøvelse og kulturarv
    • Duodji/duodje/duedtie- og designprosesser
  • Vurderingsordning
  • Gyldighet og innføring
  • Fagkoder
  • Timetall
  • Fag- og timefordeling

Laster

Vg2 duodji/duodje/duedtie handler om å framstille og utvikle duodji-/duodje-/duedtie-produkter som ivaretar duodji-/duodje-/duedtie-tradisjoner og duddjon-/duodjuhibme-/vitnesjidta-tradisjoner. Gjennom praktisk arbeid med tradisjonell og nyskapende duodji/duodje/duedtie i ulike materialer og med ulike teknikker, redskaper og maskiner utvikler elevene håndlag og forståelse av duodji-/duodje-/duedtie-fagenes egenart. De utvikler også kompetanse til å arbeide selvstendig i skapende prosesser. Programfagene skal bidra til å utvikle produkter med utgangspunkt i bærekraft, kvalitet, kultur og historie. De viderefører tradisjonell håndverkskunnskap og tar vare på ressurser for framtiden.Videre skal programfagene forberede duodji-/duodje-/duedtie-utøvere som kan dekke behovet for duodji-/duodje-/duedtie-produkter til et bredt spekter av kunder, både private og offentlige og kreative næringer.

Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Vg2 duodji/duodje/duedtie skal bidra til at elevene utvikler faglig identitet, respekt for naturen og kunnskap om mangfold og variasjon innenfor tradisjoner og kulturarv. Med utgangspunkt i et urfolksperspektiv, samiske verdier og samiske språk opparbeider elevene seg kunnskap om skikker og vaner, sosiale normer, ritualer, etikk og estetiske uttrykksformer. Opplæringen i programfagene skal bidra til samhandling med andre, skaperglede, individuell utvikling og medvirkning i demokratiske prosesser. Programfagene handler også om å drøfte regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet, og reflektere over egen praksis.

Opplæringens verdigrunnlag i overordnet del

For faget:

  • Hva er nytt i håndverk, design og produktutvikling?
  • Yrkesfagleg fordjuping

For alle fag:

  • Innhold og sammenhenger i læreplaner for fag
  • Praksisreisen: Inspirasjon fra skolers arbeid med læreplanverket
Forrige sideNeste side
Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Nyhetsvarsel
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring