Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter materialkunnskap, duodji-/duodje-/ duedtie-utøvelse og kulturarv

  • velge, sanke, bearbeide og oppbevare materialer på en hensiktsmessig, etisk og miljøbevisst måte etter lokal ressurstilgang og tradisjon
  • gjøre rede for og reflektere over hvilke egenskaper og funksjoner naturmaterialer og andre myke, harde og plastiske materialer har, og bruke dette i arbeidsmetoder og teknikker i duodji-/duodje-/duedtie-prosesser
  • holde orden på egen arbeidsplass i samarbeid med andre og bruke utstyr og maskiner etter gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet, hvor også ergonomi blir ivaretatt
  • utøve duodji/duodje/duedtie etter tradisjonelle mønstre og former og bruke ulike duodji-/duodje-/duedtie-teknikker
  • bruke og reflektere over verdien av fagterminologi og tradisjonelle samiske måleenheter i det praktiske arbeidet
  • bruke duodji/duodje/duedtie for å uttrykke egen faglig identitet, tilhørighet og mangfoldet i et urfolksperspektiv
  • vurdere, sammenligne og gjøre rede for duodji/duodje/duedtie fra ulike områder i Sápmi/ Sábme/Saepmie
  • bruke ulike verktøy og maskiner og egnet teknologi i bearbeidelse og sammenføyning av harde, plastiske og myke materialer
  • gjennomføre enkelt vedlikehold av redskaper, verktøy, utstyr og maskiner i henhold til gjeldende regelverk for helse, miljø og sikkerhet
  • vurdere materialers holdbarhet og muligheter for reparasjon og gjenbruk, og bruke materialer på en bærekraftig måte
  • reflektere kritisk og etisk over bruk og formidling av duodji/duodje/duedtie i ulike sammenhenger
  • forstørre og forminske skisser, mønstre og arbeidstegninger for hånd og med digitale ressurser og bruke dem i det praktiske arbeidet
  • vurdere håndverksfaglig kvalitet på eget og andres arbeid knyttet til funksjon, estetisk uttrykk og holdbarhet
  • gjøre rede for lokale og regionale duodji-/duodje-/duedtie- tradisjoner i et historisk perspektiv og drøfte hvordan tradisjonene kan ivaretas og utvikles for framtiden
  • drøfte hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap, og beskrive hvilke plikter og rettigheter arbeidsgiver og arbeidstaker har i arbeidslivet

Underveisvurdering

Standpunktvurdering