Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter duodji/duodje/duedtie og designprosesser

  • utforske materialer, teknikker, farger og former og undersøke muligheter for produktutvikling i duodji/duodje/duedtie
  • utarbeide arbeidstegninger, skisser og modeller for hånd og med relevante digitale ressurser i utvikling av nye produkter
  • utvikle et duodji-/duodje-/duedtie-produkt fra idé til ferdig resultat, vurdere materialvalg, produktivitet og lønnsomhet og presentere det i en markedsføringsplan
  • utforske, la seg inspirere av samiske symboler og former, samisk ornamentikk og urfolks håndverk og kunstuttrykk i eget arbeid
  • dokumentere og formidle designprosess og tradisjonell duodji-/duodje-/duedtie-prosess
  • bruke og gjøre rede for gjeldende regler for opphavsrett
  • gjøre rede for duodji-/duodje-/duedtie-organisasjoner, kunstorganisasjoner og andre institusjoner i Sápmi/Sábme/Saepmie , hvordan nyttiggjøre seg av de og reflektere over hvilken rolle de spiller i samfunnet

Underveisvurdering

Standpunktvurdering