Læreplan i norsk for språklige minoriteter med kort botid i Norge – videregående opplæring (NOR9-03)

Utgått


Denne læreplanen er utgått.

Mer om gyldighet og innføring av ny læreplan

Kompetansemål etter Vg3 – studieforberedende utdanningsprogram

Muntlig kommunikasjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • sammenfatte informasjon i lengre muntlige presentasjoner
  • lytte til og forstå muntlig norsk godt nok til å kunne følge resonnementer og delta aktivt i ulike former for muntlig kommunikasjon
  • lytte til og vurdere argumentasjonen i muntlige tekster i ulike medier og ta stilling til innhold og formål
  • lytte til, forstå og gjengi enkel informasjon fra svensk og dansk
  • uttrykke seg både forberedt og spontant med god uttale og flyt og med et variert ordforråd
  • tilpasse innhold og språk til ulike situasjoner
  • bruke kunnskap om retoriske appellformer i diskusjoner og presentasjoner
  • bruke relevant terminologi i samtaler om norskfaglige emner
  • sette sammen og framføre et avgrenset litterært program

Skriftlig kommunikasjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • orientere seg i egnede tekster av ulik kompleksitet og velge, sammenfatte og vurdere informasjon
  • lese et utvalg egnede samtidstekster og reflektere over hvordan disse tekstene språklig og tematisk forholder seg til vår tid
  • bruke kunnskap om tekst, sjanger og språklige virkemidler til å planlegge, utforme og bearbeide egne tekster
  • skrive litterære tolkninger, kreative og resonnerende tekster med utgangspunkt i norskfaglige tekster og egen erfaringsbakgrunn
  • skrive informative tekster, utgreiinger og drøftinger med klar hensikt, god struktur og saklig informasjon
  • uttrykke seg med et funksjonelt ordforråd og god språkføring og mestre sentrale regler i formverk og ortografi
  • tilpasse språket etter formål, innhold og mottaker
  • bruke kilder på en kritisk og etterprøvbar måte, beherske digital kildehenvisning og følge regler for personvern og opphavsrett

Språk, litteratur og kultur

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • gjøre rede for noen særtrekk ved et utvalg norske talemålsvarianter og reflektere over forhold som kan påvirke utviklingen av talemål
  • gjøre rede for norsk språkdebatt og språkpolitikk fra år 1900 til i dag
  • gjøre rede for noen konsekvenser norsk språk- og fornorskingspolitikk har hatt for samisk språk og kultur
  • gjøre rede for et egnet utvalg nordiske tekster i oversettelse
  • analysere, tolke og sammenligne et utvalg egnede norske og noen internasjonale tekster fra ulike litterære tradisjoner fra romantikken til i dag, og sette dem inn i en kulturhistorisk sammenheng
  • forklare argumentasjonen i egnede sakprosatekster ved å bruke kunnskap fra retorikken
  • gjennomføre en selvvalgt fordypningsoppgave med språklig, litterært eller annet norskfaglig emne og velge kommunikasjonsverktøy ut fra faglige behov

Side 8 Av 10

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!