Læreplan i markedsføring og ledelse - programfag i utdanningsprogram for studiespesialisering (MFL1-02)

Markedsføring og ledelse 1

Marked og målgrupper

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • forklare innholdet i markedsføringsbegrepet og gi en oversikt over den historiske utviklingen fra produksjonsorientert til kunde- og markedsorientert organisasjon
  • gjøre rede for hva som kjennetegner forbrukermarkedet og profesjonelle og internasjonale markeder
  • gjøre rede for krav til segmenter, segmenteringskriterier og segmenteringsstrategier på ulike markeder
  • segmentere og foreslå aktuelle målgrupper for en organisasjon

Psykologi og kjøpsatferd

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • reflektere over forbrukeren som et individ med behov, personlighet, holdninger og motivasjon
  • vurdere hvilke konsekvenser sosial og kulturell tilhørighet har for kjøpsatferd
  • gjøre rede for kjøpsroller og kjøpsprosessen på forbrukermarkedet og de profesjonelle markedene
  • gjøre rede for diffusjon og adopsjon av innovasjoner

Situasjonsanalyse og markedsinformasjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • gi en oversikt over interne og eksterne arbeidsbetingelser og gjøre rede for hvilken betydning de har for en organisasjon
  • gjennomføre en situasjonsanalyse
  • gjøre rede for de viktigste komponentene i et moderne markedsinformasjonssystem
  • gjøre rede for ulike former for kvalitative og kvantitative markedsundersøkelser
  • innhente, vurdere og bruke kilder på en relevant og etterprøvbar måte

Konkurransemidlene

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • gjøre rede for produktbegrepet, produktutvikling og produkters livssyklus
  • drøfte betydningen av service som del av en produktleveranse
  • presentere ulike metoder for prissetting og forklare fordeler og ulemper ved pris som konkurransemiddel
  • vurdere hvordan pris kan fastsettes i forskjellige faser i et produkts livssyklus og differensieres i forhold til ulike segmenter
  • gjøre rede for ulike former for distribusjon og ulike aktørers funksjoner i en distribusjonskanal
  • utrede ulike former for kjedesamarbeid
  • presentere en kommunikasjonsmodell og gjøre rede for hva som menes med markedskommunikasjon
  • gjøre rede for ulike former for massekommunikasjon
  • vurdere markedskommunikasjon med utgangspunkt i sentrale bestemmelser i markedsføringsloven, varemerkeloven og åndsverksloven
  • produsere enkelt reklamemateriell ved hjelp av digitale verktøy
  • gjøre rede for salgsprosessen og diskutere faktorer som påvirker den
  • gjennomføre salgssamtaler og enkle forhandlinger

Organisasjon og ledelse

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • beskrive ulike måter en organisasjon kan bygges opp på
  • gjennomføre en enkel analyse av en organisasjons bedriftskultur
  • drøfte aktuelle tiltak som ledelsen kan iverksette for å utvikle organisasjonskulturen

Side 7 Av 9

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!