Aysel, T. (2012). An exploration of the effects of high-stakes examinations on the teaching and learning of mathematics in post-primary education in Ireland and Turkey (Doctoral dissertation, National University of Ireland, Maynooth). Hundeland, Per Sigurd (2011). Lærerens motiver og valg - En studie av matematikklærere på videregående skole. ISBN: 978-82-92712-47-4. Portal forlag. NOU 2014:7. (2014). Elevenes læring i fremtidens skole – Et kunnskapsgrunnlag . Kunnskapsdepartementet. Onstad, T., & Grønmo, L. S. (2010). Rammeverk og metoder. Matematikk i motvind. TIMSS Advanced 2008 i videregående skole, 235-266. Sama, R., Adegbuyi, J. Y., & Ani, M. I. (2021). Teaching to the curriculum or teaching to the test. Journal of Social, Humanity, and Education, 1(2) , 103–116. Shepard, L. A., & Dougherty, K. C. (1991, April). Effects of high-stakes testing on instruction. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association and the National Council on Measurement in Education , Chicago, IL. Valenta, A. (2016). Kognitive krav i matematikkoppgaver. Publisert på hjemmesiden til Matematikksenteret. Valenta, Anita; Enge, Ole. (2020) Bevisrelaterte kompetanser i læreplanen LK20 for matematikk i grunnskolen. Acta Didactica Norden (ADNO). vol. 14 (3).