Laget rundt lærekandidaten
For å sikre kandidatens behov gjennom hele opplæringsløpet, er det viktig med trygge overganger og koordinert innsats fra laget rundt lærekandidaten.
Et tett samarbeid og dialog mellom kandidaten, skolen, lærebedriften og relevante aktører sikrer at opplæringen tilpasses kandidatens behov og samtidig møter arbeidslivets krav.
Lærekandidaten
Kandidaten skal medvirke aktivt i utformingen av opplæringen og i vurderingen av hvem som kan bidra i samarbeidet. Foreldre eller verge kan være en naturlig del av dette samarbeidet, særlig for yngre kandidater.
Fylkeskommunen
Fylkeskommunen har det overordnede ansvaret for lærekandidatordningen og skal koordinere samarbeidet. Den skal sikre at opplæringen er tilpasset kandidatens behov og at samarbeidet mellom aktørene fungerer godt. Fylkeskommunen følger opp lærekandidaten, sikrer at opplæringen er i tråd med opplæringskontrakten og bidrar til at nødvendige aktører kobles på ved behov.
Lærebedriften og skolen
Lærebedriften eller skolen skal gi opplæring og følge kandidaten tett i det daglige arbeidet i tråd med den tilpassede lærekandidatplanen. Skolen kan bidra med en god overgang til eventuelt lærebedrift, og gi innsikt i kandidatens bakgrunn og faglige ståsted.
Andre aktører i samarbeidet
Ved behov kan PP-tjenesten, oppfølgingstjenesten, NAV, kommunen, helse- og oppfølgingstjenester, barnevern, voksenopplæring og spesialisthelsetjenesten kobles på. Disse aktørene kan bidra med støtte, veiledning og tiltak som sikrer et trygt og helhetlig opplæringsløp
Et godt samarbeid og tydelig ansvarsfordeling mellom lærebedriften og andre aktører kan være avgjørende for at lærekandidaten skal lykkes - både underveis i opplæringen og i overgang til arbeidslivet etter kompetanseprøven.
Nyttige lenker