Sluttrapport

Språkløftet og Utviklingsprosjektet

Språkløftet og Utviklingsprosjektet i skoler med mer enn 25 prosent minoritetsspråklige elever skulle utvikle modeller for hvordan skoler og barnehager kan satse på språkstimulering, språkutvikling og utvikling av sosial kompetanse.

Rapportserie

Prosjektene er en del av regjeringens satsing for å utjevne sosiale forskjeller og styrke barn og unges læringsutbytte. De ble gjennomført i 9 prosjektkommuner i tidsrommet 2007-2011. Telemarksforskning har evaluert prosjektene i denne sluttrapporten.

Prosjektene har skapt bevissthet om språkopplæring

Forskerne viser at prosjektene har skapt mye oppmerksomhet rundt språk og språkopplæring. De har også bidratt til både økt bevissthet og økt kompetanse. Gjennom prosjektene er det utviklet nye modeller, både samarbeidsmodeller på kommunalt nivå og didaktiske modeller. Mange resultatmål er nådd, men det er variasjoner mellom prosjektkommunene og mellom skoler og barnehager.

Lite oppmerksomhet på sosial kompetanse

Skolene og barnehagene som har deltatt i prosjektene har hatt mest oppmerksomhet på språkstimulering og språklæring, men de har hatt mindre oppmerksomhet på sosial kompetanse. Dette kan ha sammenheng med at skoler og barnehager har mange flerspråklige barn og at de ansatte opplever språkmestring som en forutsetning for sosial mestring.

Bedre overgang mellom barnehage og skole

Forskerne mener at det mest vellykkede resultatet fra prosjektene er at mange kommuner har utviklet godt samarbeid og bedre overgangsrutiner mellom barnehage og skole. Deltakerne har fått bedre innsikt i, og felles forståelse for det pedagogiske arbeidet, både i barnehagen og på skolen.

Involvering av foreldre

Prosjektene har lagt vekt på samarbeid med flerspråklige foreldre. Til tross for nye måter og kreative tiltak for å involvere foreldre er det fortsatt behov for videreutvikling på dette området.

Videreføring og formidling

Telemarksforsking understreker at kommunene har en sentral rolle med å  sikre modellenes bæredyktighet, videreutvikling, forankring, tverrfaglig samarbeid, kunnskapsdeling og erfaringsspredning.