Delrapport

Språkutvikling, språkstimulering og sosial kompetanse

Skoler og barnehager i ni kommuner deltar i to prosjekter som skal utvikle modeller for hvordan satsing på språkutvikling, språkstimulering og kompetanseutvikling kan styrke barn og unges læringsutbytte og sosiale kompetanse.

Telemarksforsking-Notodden evaluerer sluttfasen av prosjektene, som er del av regjeringens satsing på tiltak for sosial utjevning.

Prosjektene som evalueres er:

  • Språkløftet
  • Utviklingsprosjekt i skoler med mer enn 25 prosent minoritetsspråklige elever

I delrapporten beskriver forskerne erfaringer og vurderinger fra barnehager og skoler i fire kommuner. Forskerne peker på utfordringer i arbeidet med å utvikle bærekraftige modeller og nye metoder for opplæringen. De trekker fram at gode prosjekteksempler på språkstimulering og språkopplæring legger godt til rette for kunnskapsdeling og samarbeid.

Lokale vurderinger

De som har deltatt i prosjektene har fått økt kompetanse og bevissthet om språk og språkopplæring. Prosjektene har ført til bedre struktur og systematikk i det språkstimulerende arbeidet, bedre oppfølging av barn/elever og mer fokus på sosial kompetanse. Deltakerne har sterk tiltro til at økt kvalitet, kompetanse og bevissthet i arbeidet med språkstimulering på sikt vil få effekt på barnas læringsutbytte og sosiale mestring.

Utfordringer

  • God forankring på alle nivå krever tett oppfølging fra kommunen. Skifte av prosjektleder gjør forankringen sårbar.
  • Kompetanse om metodebruk og sammenheng mellom teori og pedagogisk arbeid er en utfordring i arbeidet med å forbedre den metodiske tilnærmingen i prosjektene.
  • Konkrete mål og vurdering av måloppnåelse krever sterk bevissthet om målstruktur og innsikt i relevant teori. Dokumentasjon og spredning av kunnskap om hvorfor en gjør det en gjør er viktig i prosjektene.
  • Felles planlegging som er forankret i både Rammeplan for barnehage og i LK06 er en utfordring for skolene og barnehagene som deltar i prosjektene. Dette inkluderer utvikling av rutiner for systematisk oppfølging av det enkelte barnet i barnehagen, i skolen og i overgangen fra barnehage til skole.

Rapportserie