Spørsmål til Skole-Norge våren 2025

Demokrati og medvirkning, folkehelse og livsmestring og kvalitet i SFO er blant temaene i vårens spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere.

Hovedfunn

  • Syv av ti skoleledere oppgir at de har utfordringer knyttet til elevers språkbruk. Utfordringen er størst på ungdomsskoler, der nesten ni av ti skoleledere svarer at de har utfordringer med dette.
  • 18 prosent av skolelederne har erfart at det er temaer som unngås av de ansatte i diskusjoner med elevene. Blant disse temaene er kjønnsidentitet, seksuell legning, religion og tro, samt pågående konflikter og krig.
  • 80 prosent av de som svarer oppgir å ha behov for støtte til området psykisk helse innenfor det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring.
  • 57 prosent av grunnskolelederne oppgir at de har en veiledende bemanningsnorm for SFO. Den vanligste veiledende normen på 1. trinn er 15 barn per voksen.

Demokrati og medvirkning

Syv av ti skoleledere oppgir at de har utfordringer knyttet til elevers språkbruk. Utfordringen er størst på ungdomsskoler, der nesten ni av ti skoleledere svarer at de har utfordringer med dette.

Blant typen ytringer som går igjen hos flest skoler, oppgir respondentene seksualisert og nedsettende språk tilknyttet kjønn, seksualitet og kjønnsidentitet, samt rasistisk og diskriminerende språk.

18 prosent av skolelederne har erfart at det er temaer som unngås av de ansatte i diskusjoner med elevene. Blant disse temaene er kjønnsidentitet, seksuell legning, religion og tro, samt pågående konflikter og krig. 

33 prosent av skolelederne oppgir at de trenger støtte i arbeidet med demokrati og medvirkning. Støtteressurser på udir.no og kompetansepakken på udir.no er hjelpemidlene som vurderes som mest nyttig.

Mange ønsker støtte til arbeidet med folkehelse og livsmestring

Både skoleeiere og skoleledere oppgir at det er behov for støtte til å arbeide med det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring på tvers av fag.

80 prosent av de som svarte på undersøkelsen oppgir å ha behov for støtte til området psykisk helse innenfor det tverrfaglige temaet. Det er særlig skoleledere i videregående opp-læring som fremhever dette området. 

36 prosent oppgir at de har behov for støtte til skolens øvrige arbeid på psykisk helse, som sammenhengen mellom inkluderende skolemiljø og elevenes psykiske helse, og skolenes tverrfaglige og tverrsektorielle samarbeid om barn og unge og psykisk helse. 

Videre er det samlet sett mange av skolelederne som oppgir å ha behov for støtte til områdene mediebruk (60 prosent) og rusmidler (41 prosent). For rusmidler er det særlig skoleledere i videregående som oppgir dette som et område med behov for støtte (62 prosent).

Bemanning og samarbeid i SFO

57 prosent av grunnskolelederne oppgir at de har en veiledende bemanningsnorm for SFO. 15 prosent har svart «vet ikke». 

Den vanligste veiledende normen for 1. trinn er 15 barn per voksen (47 prosent av grunnskolelederne oppgir dette), fulgt av 12 barn per voksen (18 prosent) og 18 barn per voksen (9 prosent).

Samarbeidet mellom skole og SFO er særlig tett i overganger mellom skole og SFO, samt fra barnehage til skole. Nær ni av ti skoleledere rapporterer om slikt samarbeid.

Hva svarer Skole-Norge?

Om rapporten