Evaluering av Fagfornyelsen –sluttrapport EVA 20, delprosjekt 3.1

Samarbeid, elevmedvirkning og utfordringer i tverrfaglig undervisning

Tverrfaglige temaer har fått en tydelig plass i undervisningen, og mange lærere tolker dem som en invitasjon til samarbeid og tverrfaglige prosjekter. Elever får ofte medvirke i valg av innhold og arbeidsformer. Samtidig viser rapporten behov for mer støtte til å koble elevenes erfaringer til fagkunnskap og til å bruke uenighet som en ressurs. 

Hovedfunn

  • Mange lærere tolker de tverrfaglige temaene som en invitasjon til samarbeid og tverrfaglige prosjekter 
  • Tverrfaglig arbeid gir rom for samarbeid, elevmedvirkning og engasjerende elevprodukter 
  • Elevenes hverdagserfaringer trekkes aktivt inn i undervisningen, men koblingen til fagkunnskap og begreper er ofte svak 
  • Forskerne ser behovet for mer støtte for samarbeid og håndtering av uenigheter i klasserommet 

De tverrfaglige temaene i samarbeids- og tverrfaglige prosjekter 

Arbeidet med de tverrfaglige temaene innebærer ofte samarbeid mellom lærere. Mange lærere tolker dette som en invitasjon til å utvikle tverrfaglige undervisningsopplegg, selv om det også er utbredt forståelse for at temaene kan bearbeides innenfor enkeltfag. Rapporten viser også at lærerne tidlig identifiserer relevante kompetansemål til bruk i det tverrfaglige arbeidet.  

Samarbeid, elevmedvirkning og engasjerende elevprodukter 

Tverrfaglige undervisningsopplegg gir elevene mulighet til å samarbeide, påvirke innhold og arbeidsformer, og uttrykke seg gjennom varierte elevprodukter. Elevmedvirkning fremstår som en styrke, og lærerne gir elevene reell innflytelse både i valg av tema og hvordan arbeidet organiseres. Rapporten viser at elevene opplever større frihet og engasjement når de arbeider med de tverrfaglige temaene gjennom prosjektarbeid organisert på tvers av fag, sammenlignet med tradisjonell undervisning. Valgfrihet og variasjon i produkter bidrar til inkludering og motivasjon.

Samtidig peker forskerne på at elevproduktene i liten grad blir brukt som utgangspunkt for felles refleksjon i klassen, og at det er utfordringer knyttet til at noen elever trekker seg ut av samarbeidet. 

Hverdagserfaringer brukes aktivt, men koblingen til fagkunnskap og begreper er ofte svak

Undervisningsoppleggene gir elevene gode muligheter til å bygge videre på egne erfaringer og interesser, og temaene knyttes ofte til elevenes liv og samfunnsutfordringer. Elevene deler erfaringer både spontant og gjennom samtaler, og lærerne bruker disse som innganger til fagstoff. Likevel viser rapporten at erfaringene ofte forblir på et personlig nivå og i liten grad kobles eksplisitt til faglige begreper og perspektiver. Dette begrenser potensialet for dybdelæring og faglig utvikling, og forskerne etterlyser mer støtte til lærere i å bygge bro mellom elevenes livsverden og fagkunnskap.

Behov for mer støtte for samarbeid og håndtering av uenigheter i klasserommet 

Samarbeid er en mye brukt arbeidsform i tverrfaglig undervisning, men rapporten peker på at det er store variasjoner mellom skolene når det gjelder lærerstøtte for samarbeid. Elevene får sjelden opplæring i hvordan de kan samarbeide konstruktivt eller håndtere uenighet. Forskerne peker på at det er behov for verktøy og støttestrukturer som kan hjelpe lærere med å utvikle elevenes samarbeids- og samtaleferdigheter. Dette inkluderer arbeid med utforskende samtaler, rollekort og didaktiske grep som gjør uenighet til en ressurs i læringsarbeidet. Kritisk tenkning og evne til å håndtere meningsbrytning er sentrale mål i læreplanen, men får liten plass i praksis. Forskerne anbefaler mer systematisk støtte til lærere for å kunne legge til rette for dette i klasserommet. Forskerne anbefaler derfor å utvikle støtteressurser og veiledninger som kan sikre faglig progresjon og helhet i arbeidet med de tverrfaglige temaene gjennom hele skoleløpet. 

Evalueringen av Fagfornyelsen (EVAFF)