Ansatte savner kompetanse i å forebygge vold og trusler
En ny undersøkelse gir mer kunnskap om vold og trusler mot ansatte i skolen. Problemet er særlig utbredt i grunnskolen, der 80 prosent av skolelederne rapporterer at det har vært voldshendelser i løpet av det siste året.
Hovedfunn
- 80 prosent av skoleledere i grunnskolen rapporterer om voldshendelser i løpet av det siste året.
- Den samlede belastningen er stor for de ansatte.
- Elever med behov for tilrettelagt opplæring er ofte involvert.
- Ansatte etterlyser flere forebyggende tiltak.
80 prosent av grunnskoleledere rapporterer om vold det siste året
Undersøkelsen viser at vold og trusler i skolen er et utbredt problem, særlig i grunnskolen. 80 prosent av skoleledere i grunnskolen rapporterer om voldshendelser det siste året, og 88 prosent om trusler. Likevel er det bare 16 prosent som sier at vold skjer ofte. Tilsvarende andel for trusler er 23 prosent – de fleste oppgir at det skjer sjelden eller av og til. Kommunale skoleeiere, som svarer på vegne av flere skoler, rapporterer enda høyere tall: 95 prosent kjenner til voldshendelser det siste året, og 58 prosent mener det er en stor utfordring i kommunen.
I videregående skole er tallene lavere. Her er det 32 prosent av de spurte som kjenner til voldshendelser i løpet av det siste året.
Den samlede belastningen er stor for de ansatte
Ansatte beskriver voldshendelser som slag, spark, dytting, biting og kasting av gjenstander. Noen hendelser er enkeltstående, mens andre skjer gjentatte ganger. Hvordan hendelsene oppleves, varierer – blant annet avhengig av relasjonen til eleven og om atferden kan forklares med diagnose eller reguleringsvansker.
Selv om mange opplever støtte fra skolen, er det belastende å stå i slike situasjoner over tid. Mange ansatte føler seg maktesløse og dårlig rustet til å håndtere situasjonene. Over tid kan dette føre til redusert arbeidsglede, utmattelse, sykefravær og frafall fra yrket. Hendelsene kan også påvirke elevenes læringsmiljø.
Elever med behov for tilrettelagt opplæring er ofte involvert
Intervjuene viser at elever med behov for individuelt tilrettelagt opplæring ofte er involvert i voldshendelser. Spesialpedagoger og assistenter som jobber tett med disse elevene er mest utsatt. Volden utløses ofte av stress, misforståelser eller manglende mestring. Det pekes på at utredning av elevenes behov kan ta lang tid, og at skolen ikke alltid har nok ressurser eller kompetanse til å håndtere komplekse utfordringer.
Ansatte etterlyser flere forebyggende tiltak
Skoleledere opplever at de ansatte i skolen generelt har god kompetanse på å håndtere og forebygge vold og trusler i skolen. I intervjuene med de ansatte kommer det frem et mer nyansert bilde. Ansatte som har erfaring med vold og trusler ønsker seg flere forebyggende tiltak, og økt kompetanse både i å håndtere og forebygge hendelser. Tiltak som nevnes er samtaler med elever og foreldre, handlingsplaner, kursing av ansatte og ekstra ressurser i klasserommet. Samarbeid med miljøarbeidere og spesialpersonell som vernepleiere trekkes frem som nyttig.
Kort om rapporten
NIFU har gjennomført en undersøkelse om vold og trusler mot ansatte i skolen, på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Rapporten bygger på kvantitative data fra Spørsmål til Skole-Norge (en spørreundersøkelse til et utvalg skoleeiere og skoleledere i grunnskole og videregående), samt kvalitative casestudier gjennomført ved fem grunnskoler. NIFU gjennomførte intervjuer med rektorer, skoleledere, lærere, helsefaglig ansatte og assistenter ved de utvalgte skolene.