Evaluering av fagfornyelsen: Intensjoner, prosesser og praksiser. Rapport nr. 10

Kan skolen løfte fellesverdier i større grad?

I 2016 vedtok Stortinget et verdiløft. Denne rapporten undersøker hvordan verdiene i formålsparagrafen tolkes og endres i læreplanverket, og hvordan undervisningen i bærekraft bidrar til verdiløftet.

Hovedfunn

  • Fellesverdiene nevnt i formålsparagrafen blir mindre synlige i læreplanene. 
  • Individorienterte verdier som skaperglede og engasjement får større plass i undervisningspraksis enn fellesverdiene.  
  • Skolens verdier kan være et utgangspunkt for å utforske dilemmaer, motsetninger og konfliktstoff som melder seg i skolens praksiser, for eksempel i bærekraftundervisningen.  
  •  Fellesverdier gir mulighet til å synliggjøre betydningen av skolens overordnede formål. 

Fellesverdiene får mindre oppmerksomhet i læreplanene 

Rapporten peker på at fellesverdiene beskrevet i formålsparagrafen, som respekt for menneskeverdet og naturen, åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet blir mindre synlige i verdiformuleringene i læreplanene i fag. Forfatteren mener det er paradoksalt at jo tettere på praksis verdiløftet kommer, jo mindre oppmerksomhet ser fellesverdiene ut til å få. 

Verdibegrepet endres i skolen 

Rapporten viser at det skjer en utvidelse av verdibegrepet når det oversettes på ulike nivåer i skolen. Fra å handle om fellesverdiene i formålsparagrafen, blir verdier i skolen uttrykt som individorienterte verdier knyttet til læring, for eksempel verdsetting av skaperglede, engasjement og utforskertrang. 

Ta tak i konfliktstoff 

Ifølge rapporten overses konfliktstoff og spenninger mellom verdier som kan oppstå i skolen. Drøfting av motstridende alternativer og samfunnshensyn kan få større plass i skolehverdagen. Dette kan bidra til undervisningen om det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling så vel som demokrati og medborgerskap. Siden konfliktstoff kan være utfordrende å arbeide med i skolen, anbefaler forfatteren at profesjonsfelleskapene diskuterer hvordan de kan ta tak i slikt stoff på sin skole og på tvers av fag.

Fellesverdiene og skolens formål 

Rapporten peker på muligheten fellesverdier gir til å synliggjøre betydningen av skolens overordnede formål. Dette kan bidra til å styrke oppmerksomheten mot skolens danningsoppdrag og sammenhenger mellom skole og samfunn. 

Evalueringen av Fagfornyelsen (EVAFF)