Evaluering av fagfornyelsen: Intensjoner, prosesser og praksiser. Rapport nr. 10
Kan skolen løfte fellesverdier i større grad?
I 2016 vedtok Stortinget et verdiløft. Denne rapporten undersøker hvordan verdiene i formålsparagrafen tolkes og endres i læreplanverket, og hvordan undervisningen i bærekraft bidrar til verdiløftet.
Hovedfunn
- Fellesverdiene nevnt i formålsparagrafen blir mindre synlige i læreplanene.
- Individorienterte verdier som skaperglede og engasjement får større plass i undervisningspraksis enn fellesverdiene.
- Skolens verdier kan være et utgangspunkt for å utforske dilemmaer, motsetninger og konfliktstoff som melder seg i skolens praksiser, for eksempel i bærekraftundervisningen.
- Fellesverdier gir mulighet til å synliggjøre betydningen av skolens overordnede formål.
Fellesverdiene får mindre oppmerksomhet i læreplanene
Rapporten peker på at fellesverdiene beskrevet i formålsparagrafen, som respekt for menneskeverdet og naturen, åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet blir mindre synlige i verdiformuleringene i læreplanene i fag. Forfatteren mener det er paradoksalt at jo tettere på praksis verdiløftet kommer, jo mindre oppmerksomhet ser fellesverdiene ut til å få.
Verdibegrepet endres i skolen
Rapporten viser at det skjer en utvidelse av verdibegrepet når det oversettes på ulike nivåer i skolen. Fra å handle om fellesverdiene i formålsparagrafen, blir verdier i skolen uttrykt som individorienterte verdier knyttet til læring, for eksempel verdsetting av skaperglede, engasjement og utforskertrang.
Ta tak i konfliktstoff
Ifølge rapporten overses konfliktstoff og spenninger mellom verdier som kan oppstå i skolen. Drøfting av motstridende alternativer og samfunnshensyn kan få større plass i skolehverdagen. Dette kan bidra til undervisningen om det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling så vel som demokrati og medborgerskap. Siden konfliktstoff kan være utfordrende å arbeide med i skolen, anbefaler forfatteren at profesjonsfelleskapene diskuterer hvordan de kan ta tak i slikt stoff på sin skole og på tvers av fag.
Fellesverdiene og skolens formål
Rapporten peker på muligheten fellesverdier gir til å synliggjøre betydningen av skolens overordnede formål. Dette kan bidra til å styrke oppmerksomheten mot skolens danningsoppdrag og sammenhenger mellom skole og samfunn.
Evalueringen av Fagfornyelsen (EVAFF)
Alle skolene tok i bruk nye læreplaner fra høsten 2020. Parallelt gjennomfører vi en evaluering av arbeidet med å utvikle læreplanene og hvordan de brukes i skolen. Evalueringen pågår ut 2025.