Implementering i praksis: Lærerutdanningens rolle i fagfornyelsen
Implementeringen av fagfornyelsen i lærerutdanningene skjer for det meste på fagnivå. Både faglærere og studenter er generelt positive til intensjonene med læreplanen, men fremhever behovet for tettere kobling mellom utdanning og praksis.
Evalueringen av Fagfornyelsen (EVAFF)
Alle skolene tok i bruk nye læreplaner fra høsten 2020. Parallelt gjennomfører vi en evaluering av arbeidet med å utvikle læreplanene og hvordan de brukes i skolen. Evalueringen pågår ut 2025.
Hovedfunn
- Implementeringen av LK20 skjer hovedsakelig på fagnivå, med få direkte henvisninger i program- og emneplaner.
- Samfunnsfag og matematikk skiller seg ut med tydeligere integrering av sentrale LK20-elementer som dybdelæring, tverrfaglighet og kjerneelementer.
- Både faglærere og studenter er positive til intensjonene i LK20, men studentene etterlyser en tettere kobling mellom teori og praksis.
Implementeringen av LK20 skjer hovedsakelig på fagnivå
I rapporten undersøkes det hvordan fagfornyelsen (LK20) er blitt tatt inn i lærerutdanningen ved to utvalgte utdanningsinstitusjoner. Forskerne tar utgangspunkt i læreplanens intensjoner om helhet, sammenheng og dybdelæring, og gir innsikt i hvordan planene realiseres i utdanningen.
Rapporten viser at fagfornyelsen i lærerutdanningen i hovedsak implementeres på fagnivå, gjennom undervisning, semesterplaner og eksamensoppgaver. De overordnede program- og emneplanene er i liten grad endret som følge av LK20, og inneholder få direkte henvisninger til læreplanens intensjoner og begreper. Unntaket er samfunnsfag, som har integrert temaer som livsmestring og bærekraft. Digital kompetanse har fått en tydeligere plass, og profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK) er styrket i planverket. Likevel nevnes ikke LK20s tre tverrfaglige temaer eksplisitt i programplanene, og koblingen til læreplanen er ofte mer implisitt.
Samfunnsfag og matematikk skiller seg ut med tydeligere integrering av sentrale LK20-elementer
Rapporten viser at fagfornyelsen har påvirket undervisningsinnholdet i alle de undersøkte fagene, men i varierende grad. Samfunnsfag og matematikk skiller seg ut med tydeligere faglig tilpasning, blant annet gjennom bruk av kjerneelementer og nye undervisningspraksiser. I musikk og engelsk har endringene vært mer gradvise og preget av fagtradisjoner. Faglærerne opplever at LK20 gir rom for profesjonelt skjønn, men peker også på utfordringer knyttet til åpne kompetansemål og kompleksiteten i læreplanens struktur, som kan gjøre det krevende å omsette intensjonene i praksis.
Studentene etterlyser en tettere kobling mellom teori og praksis
Rapporten viser at lærerstudentene har god innsikt i læreplanens struktur og intensjoner, men opplever et tydelig sprik mellom det de lærer i utdanningen og det som møter dem i praksis. I praksisperiodene er det ofte kompetansemål og læremidlene som styrer undervisningen, mens begreper som dybdelæring og tverrfaglige temaer i liten grad er synlige. Studentene synes det er utfordrende å se sammenhengen mellom læreplanens ulike deler, men både de og faglærerne er generelt positive til motivet til LK20.